Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äntligen!

Äntligen skall det bli lite ordning och reda även i köket. Tallrikshyllan på plats. Blev tyvärr lite för mycket Höganäs och Raus så här i början. På sikt skall dessa bytas mot lergods. Tallrikar är en bristvara. Skall börja jaga lite äldre tallrikar som kan passa. Förslag på lämpliga mottages tacksamt. Hur hyllan kommer att se ut när allt är klart vet jag inte utan jag låter det ta sin tid.
    Bifogade filer

Det var tjusigt. Mycket vackra saker. Håller hyllan för belastningen av de tunga mortlarna
    DG

Comment

Skönt när man får ordning och reda!

Själva är jag inte riktigt där än utan det blir lite här och där mest där..bara att hitta trevliga tallrikshållare (inte i plast som det antagligen kommer att sluta med iaf..) är inte det lättaste.
      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Najs, Ulferic!
        Blir bara lite förvånad att du inte skulle ha en hel bod full med gamla tallrikar att välja å vraka ur
        Ytan är ju ganska begränsad så jag tycker att du ska välja tallrikar från ungefär samma tidsperiod. Jag tycker själv att man gjorde många häftiga dekorer de sista 30 åren på 1800-talet. Fasan tycker jag inte du ska ha, den är trist! Nej, det finns många mycket roligare. Du kan väl titta i tråden "RÖRSTRAND Rörstrand" (var det så den hette? något sådant iaf). De här flytande blå som både Rörs. och Gustafsberg gjort är också riktigt fina om man hittar bra exemplar.

Vad är det för tallrik längst till höger? Har du visat den på PES?

Comment

Jättefint.
          Jag gillar de två krusen längst till vänster på tredje hyllan uppifrån.

Comment

Har lite tankar och ideer om hur det skall se ut. Men dom tankarna är det nog bäst att lägga på tredje hyllan tills på Söndag kväll då frugan kommer hem efter att ha tillbringat en veckända i Stockholm. Men tills på söndag har jag full frihet att göra som jag själv vill. Jakten på lerkrukor börjar redan i morgon. Är inte speciellt förtjust i Hoganäs och dylikt. Men vi har fått dom av svärarvsmor så någonstans måsta dom stå.

Comment

Har lite gamla tallrikar men hinner inte gräva fram dom idag.
              Bra att du upptäckte tallriken Liljerik. Fick fram den ur ett skåp utan att veta vad det är. Är djupstämplad Gustafsberg och några siffror. Bild på botten kommer när kameran är laddad.
              Mortllarna väger 12 resp. 14 kilo. Som dom nu står blir det iallafall någon form av balans i hyllan.
              Bifogade filer
              Last edited by Ulferic; 2007-09-14, 18:19.

Comment

Ha! Det är ju precis sådant jag menar att du borde ha
                Har ingen sån själv.... så om du har dubbletter.....

Det är väl "Fogelmönstret"....som ska ha gjorts "rikt på variationer", det är väl fåglarna som kan se olika ut. 1868-1880.
                Du borde ha ett tvåsiffrigt årtal över ankaret.

Comment

Är lite slarvig idag. Står 75 över stämpeln.

Comment

Ska väl tillägga att du har den billigare varianten Man kunde få den kolorerad med emaljfärger men då kostade de 80% mer.
                    Allt enl. "Serviser från Gustavsberg"

Comment

Snygg tallrikshylla! Letade förr efter en men priserna och jag kom aldrig överens,det fanns en hos Bengt Jansson för flera år sedan men kostade över 20000, den hade jag velat haft. Hoppas vi får se kort när du har fått upp det du vill ha.

De ovala koppartrattarna, vad vet du om dem? Man ser dem inte så ofta, inte jag iallafall.
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

De ovala trattarna är inte så vanliga jämfört med de runda. Den stora är 32 cm. på längsta stället. Den kommer från en av de stora gårdarna vid Vättern. Den gåtd hade eget bränneri och även mejeri. Kan möjligen använts till det ena eller andra. Tung och gedigen. Ålder slutet på 1800. Den mindre är mer plåtig men ungefär lika gammal.
                        Hylleländet har bara börjat. Har även denna som skall upp på väggen. Men för detta krävs att köket byggs om. Hyllan är tyvärr befriad från all färg och patina. Har varit gråmålad vilket syns på en del ställen. Inna den kommer på plats skall den målas i ungefär den ursprungliga färgen.
                        Bifogade filer

Comment

Geifon är väl trevlig men kanske inte så spännande som om du fyllde hyllan med Kåges olika 20-talsdekorer......tycker då jag

Jag har ju sett tidigare att du Ulferic alltid haft de lite mer udda grejorna, skulle vara mycket roligare om du forsatte att putsa på den "imagen" (hur stavas det? Är på jobbet å har ingen svensk rättstavning)

Comment

Tallrikarna (Geifon) står där för att åskådliggöra hyllans funktion. Vill inte att min imasch blir lidande p.g.a. fadäsen att välja just dessa tallrikar (Geifon) för åskådliggörandet som nämns i första meningen. Har i matkällaren några travar av mer eller mindre hela tallrikar. Mest mindre. Dessa tallrikar (Geifon) var de som bäst uppfyllde kraven på helhet för åskådliggörande. Trots brist på helhet blev helheten i bilden helt efter planerna. Har en packe Holländare, dom kanske passar när allt är klart.

Comment

Håller på att reda ut hur jag skall reda in hyllan. Letar i skåp och annat efter passande grejor. Hittade denna smörpanna, emaljerat gjutjärn, i ett skåp. För att inget tvivel skall uppstå om vad det är så är det ingjutet i botten:Smörpanna Husqvarna. Ganska häftig design. Denna tråd har redan mest p,g.a. mig själv hamnat snett så det är väl lika bra att det får bli en diversetråd.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X