Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vy från Ollebol.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vy från Ollebol.

Lägger frågan under övrigt då frågan mer handlar om Ollebol än om keramik.
    Brukar som känt köpa diverse udda saker för nöjet att försöka ta reda på vad det är. Denna vas köptes för några år sedan och fått stå i lugn och ro i skåpet tills nu. Har sökt på nätet både på Ollebol och Ollebolet. Får inga träffar.Känner någon till var detta Ollebol ligger. Kan säkert finnas fler ställen med detta namn men detta Ollebol bör väl vara någorlunda känt då det förärats med en egen souvenir. Eller också tyckte ägaren att det var en lämplig gåva till vänner och bekanta därför gjordes ett antal. Porslinet är helt omärkt och antagligen importerat.
    Bifogade filer

Jag tittade i SOFI men hittade inte Ollebol

Men jag tänkte att det här är en rolig länk så jag la upp den ändå. Man hittar gamla bruksorter bl.a. glasbruk och järnbruk i Småland som är nedlagda sedan länge.
    Jag hittade en "fixpunkt" för ett samhälle och det var skorstenen vid glasbruket men jag tror att skorstenen har varit borta i 20 år
    DG

Comment

Det finns nog bara en... Hur stor är den? Är det svarta (bl.a texten) tryckt eller målat?

Comment

Allt blir mycket enklare om man vet vad gör. Tittade med förstorningsglas om det var tryckt eller målat. Upptäcker då att det finns svaga tecken på att LL skall vara TT. Då blir namnet Ottebo vilket gjorde livet enklare och ännu ett problem löst. Ber om ursäkt för dåligt genomförd förundersökning.

Comment

Working...
        X