Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smycke för foten ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Smycke för foten ?

Kanske har den tillhört en magdansör som haft smycken från topp till tå ?
    Den borde av det lilla jag vet om den, vara ganska gammal. 100 år ? Jag vet inget närmare om den men helt klart så är den för stor för att ha runt handleden och för liten för att ha varit ett halsband. Kuriosa med den är att själva låset består av en slags sprint som är gängad åt "fel" hål. Detta kom jag på när jag utan framgång försökte öppna men istället drog åt hårdare
    Det skulle vara kul att höra om någon här vet något fot länken eller vad det nu kan vara. Jag har inte hittat några stämplar vid en första snabb koll. Mvh Björn
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Eftersom den verkar ha en framsida så tror jag att det här är ett flickhalsband, förmodligen i låghaltigt silver, från Indien eller något annat utav de sydostasiatiska länderna där man har en smyckekultur som inte liknar den västerländska i någon ände. Halsbandet kan vara 100 år, men med tanke på den tunna kedjan så tror jag snarare att det är tillverkat någon gång under de senaste 60 åren. Typen görs fortfarande och bärs vanligen på barnbröllopen i mellersta-sydöstra asien tillsammans med en mängd annan grannlåt.

Comment

Till slut så kom det ett svar, tackar ! Jag stöder din linje här Jung Kee det känns som åldern inte är så där värst hög med tanke på den tunnare kedjan. Indien låter troligt då kedjan är upphittad i en gammal kista tillsammans med en mängd underliga knivar ock dolkar som inte hör hema på våra bredd grader. Kistan har sedan 50 talet funnits hos en person som då drev en vapen affär och samlade på bla knivar och dylikt. Kanske har den funnits där sedan dess ? Men jag mätte hur lång kedjan är och den är endast ca 30 cm och då får det vara en liten hals om den skall kunna gå runt ! Men man har kanske full uppsättning smycken även på de barn som fortfarande hasar sig fram på golvet ? Den nedersta bilden visar själva låsanordningen och sprinten. Jag glömde skriva det i mitt första inlägg.
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

30 cm låter ganska lagom på en smal tjej, det ska traditionellt sitta ganska högt mot halsen tillsammans med upp till 30 andra halsband så att de tillsammans bildar en krage av silver. Vanligen så gifts barnen bort i ålderarna 6-11 år. Det gör det billigare att sy bröllopskläderna och sparar material till smyckena. Det ska vara så pråligt som möjligt och oftast lånar man in hela släktens samlade bestånd av smycken för att pryda brudparet, även i mycket fattiga familjer.

Comment

Working...
        X