Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Varför?

Vaför är en fråga jag ofta ställer till mig sjäv. Men gillar man lite udda prylar så är det ofta man frågar sig: Varför köpte du detta? Har inget bra svar så därför fortsätter jag köpa varför.
    Skomakarlåda med innehåll köpt på loppis för en vecka sig. Kunde inte motstå att köpa den. Dels på grund av själva lådan men framförallt därför att innehållet visar hur en skomakare verkade. Lägg märke tii burkarna med ungsvärta. Ansågs tydligen bättre av skomakaren än skokräm. Plåtburkarna innehåller diverse saker som skomakaren behövde.
    Frågan kvarstår dock. Varför?
    Bifogade filer

Det här är sådant som jag också skulle kunna köpa på mig om jag bodde någon annanstans än i en tvåa i Stockholm.
    Egentligen är det ju något ganska ovanligt i det här. En skomakarutrustning, kanske helt orörd i 50-70 år. Verktygen införskaffades säkert för över 100 år sedan - lådan ser ju faktiskt ännu äldre ut.
    Antagligen ingen sockenskomakare utan någon som lagat skor till husbehov eller som lite bisyssla.
    I och för sig en fråga varför man själv måste äga den - varför inte nöja sig med se den i ett hembygdsmuseum. Och tanken är väl att lära sig något om skomakeriet, kanske om användadet av skokräm/ungsvärta eller liknande - fast ofta gör man väl kanske inte tillräckligt av sitt material? Jämför man sin skomakarlåda med andra och reflekterar över orsaker bakom skillnaderna i verktygsbeståndet? Skriver man ned sina erfarenheter? Kanske lite för sällan.

Jag vet inte om det är min syn på det du frågar efter. Det finns ju en aspekt till - är det verkligen viktigt att veta hur skomakarlådor i början av 1900-talet var sammansatta när människor dör av svält, krig och infektionssjukdommar. Att jag koncentrerat mig för mycket på hur andra förr levt sina liv och mindre på att leva mitt eget var någon som kom till mig som en insikt för ungefär 7 år sedan - jag har prioriterat om lite sedan dess.

Jag tror faktiskt att det är viktigt med historia. Kanske är samtiden viktigare, men jag tror inte vi rättvist kan förstå den om vi inte också ägnar en tanke åt de människor som var här före oss. Dessutom är alla fall nyfikenheten som drivkraft hos mig för stor för att jag skall kunna förtränga och nonchalera den.

Comment

I stort även min syn på tingen och livet FBQ. Är dessutom till naturen nyfiken och vetgirig. Följden av många inköp blir att jag försöker få tag i böcker som gör att kunskapen ökar. Just nu pågår jakten efter böcker eller skrifter om skomakeri.
      Att jag köpte bildens kryddskåp var dofterna av olika kryddor som mötte näsan när lådorna öppnades. Att en benknopp fattas och den krönande listen inte sitter på plats gör inget. Listen finns och skall väl så småningom komma på plats. Ibland är det väl så att man köper av "skall ha begär"
      Samlar på kalkstensmortlar som oftast ser ganska lika ut. Lik förbaskat köper jag när dom dyker upp. Visserligen har jag genom åren lärt en hel del om tillverkningen som skedde i mina trakter,
      Bifogade filer

Comment

Vackert kryddskåp. Hur har det förresten gått med din handskrift (förlåt om jag tjatar, jag är bara så nyfiken )
        Jag har ju visat det mesta jag har - den här tror jag väl bara att jag lagt på AP förrut.
        Att den har Arboga stads hallstämpel så att den går att spåra dit tycker jag gör den extra rolig.
        Lite defekt - men som sagt, med lite historia bakom sig tycker jag inte att det gör så mycket.
        Bifogade filer

Comment

Hallstämplat är inte fy skam. Arboga har genom åren haft duktiga snickare. Ja du FBQ, boken ligger framför mig och har så gjort ett bra tag. Har varit en intensiv peiod vad gäller arbete och annat. Lovar att så fort allt är lungt och stilla igen återkomma med lite fakta om skriften.

Comment

Working...
          X