Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

World Fair 1893

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• World Fair 1893

Jag brukar alltid plocka åt mig minnesglas från olika utställningar. De är tilltalande för mig på ngt sätt. Har lagt märke till att en del av glasen har ett namn ingraverat på baksidan.
    När jag satt med detta glas från World Fair i Chicago 1893 med namnet Mathilda graverat på baksidan, slog det mig att man kanske hade möjligheten/servicen att få sitt eget(eller ngn annans ) namn på glaset som ett personligare minne. Där satt kanske ett gäng gravörer och namnade glas på löpande band, eller kanske var det en inte helt billig tjänst, jag undrar...?
    Vad tror ni?
    Lägger in en bild på dagens glas som har en härlig rosaröd ton.
    Det var rackarns svårt att fota detta glas. På skärmen här ser det mera lila ut men det stämmer inte mot RL.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Visst kan man få namn på glas.
    Det behöver inte vara speciella utställningar.
    Är väldigt vanligt vid tjänsteresor med tillhörande "roligheter".
    Ett besök på glasbruk och graverat namn. Toppen.

Comment

Jo Kecke, men på den tiden kanske det inte var så väldigt vanligt, eller vad tror du?

Comment

Jo, det var en relativt vanlig företeelse. Ofta kan man se att texten är förberedd (annan handstil) och att bara namnet är kompletterat. Särskilt vanligt verkar detta ha varit vid brunnsorter, men även andra resmål. I familjen finns ett gammalt glas som graverats vid en vanlig marknad.

Comment

Här är stilen densamma. De jag har sen tidigare har haft stadsvapen, alt. utställningbyggnader, redskap etc och sedan namnet, som du skriver, i en helt annan stil och man förstår att glasmärkningen skett tidigare för ändamålet. Lite svårt att se på bilden men det är samma hand som graverat.
          Utställningen varade ½ år och besöktes av 27 miljoner!! ganska fantastiskt.
          Här en länk gällande denna utställning. Riktigt intressant, har dock inte hunnit läsa allt ännu.

Bifogade filer

Comment

Working...
          X