Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad I Hela Fridens Namn Är Detta???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad I Hela Fridens Namn Är Detta???

    6.6 cm lång. Den svarta delen går att vrida runt hur mycket som helst, där finns ingen gängning. Ser ut att vara ebonit eller bakelit eller... Stämpel tänkte jag på först. Kanske satte man på en lös dyna eller metallstämpel. Ngn som vill gissa eller vet? Köpte den för ett bra tag sedan men ingen jag känner säger mkt annat än jag själv. Stämpel!
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Är det inte en lackstämpel? Utan sigill, dvs.

    Comment


    • #3
      Just det, så kan det vara. 20-tal kanske, vad tror du JungKee?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Övergången 20-30-tal skulle jag tippa på.

        Comment


        • #5
          Verkar den vara ihålig? Går den verkligen inte att öppna?
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Allt som är sammanfogat ska naturligtvis gå att ta isär men jag begriper inte hur, sambon har varit på den oxå utan resultat, och det säger ju en hel del.
            JungKee, du har möjligtvis ingen bild på hur en lackstämpel kan se ut som ska appliceras på denna.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Men är den ihålig?
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Jag vet inte om den är ihålig. Den svarta delen går att snurra runt. Det skramlar inte, den är ganska tung och jag får ingen känsla av annat än att den svarta delen är solid.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Äjth
                  Allt som är sammanfogat ska naturligtvis gå att ta isär men jag begriper inte hur, sambon har varit på den oxå utan resultat, och det säger ju en hel del.
                  JungKee, du har möjligtvis ingen bild på hur en lackstämpel kan se ut som ska appliceras på denna.
                  Tja, den ska väl se ut ungefär som din pryl ser ut. Om du tänker på monogram/sigill så brukades de graveras in i stampen. Men lackstämplar utan sigillmärken var också vanliga, brukar ingå i de vanliga skrivuppsättningarna (bläckhorn, pennhållare, läskpappershållare, ljusstake och stamp).

                  Comment


                  • #10
                    Det förefaller med andra ord som om detta är en ganska trist historia egentligen. Personligen tycker jag mycket om ornamenteringen.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Ja, det är sannerligen en mycket tråkig historia! En historia om tingens förgänglighet och vilsenheten i att bli förkommen ifrån de sina! Lackstämpeln saknar nog sina kamrater!

                      Fast som pryl i sig så tycker jag att den är fin, ovanlig dekor och utformning, inte helt vacker men med ett behagligt utseende, den ser skön ut att ha i handen.

                      Comment

                      Working...
                      X