Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tenn-bibel
Collapse
X
-
Initialerna stämmer med en enda svensk tenngjutare, Swen Bengtsson som var verksam i Karlstad 1841-1850. I så fall borde det finnas stadsstämpel, årsstämpel och kontrollstämpel också. Eller så är det en utländsk stämpel.
Enligt tennbibeln finns det bara två kända föremål av Swen Bengtsson, så det är risk för att det är falska stämplar, gjorda när tenn var dyrt för att ytterligare höja värdet. Falska stämplar brukar gå att känna igen på att kontrollstämpeln är ganska grovt tillyxad.
-
Tack!Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inläggInitialerna stämmer med en enda svensk tenngjutare, Swen Bengtsson som var verksam i Karlstad 1841-1850. I så fall borde det finnas stadsstämpel, årsstämpel och kontrollstämpel också. Eller så är det en utländsk stämpel.
Enligt tennbibeln finns det bara två kända föremål av Swen Bengtsson, så det är risk för att det är falska stämplar, gjorda när tenn var dyrt för att ytterligare höja värdet. Falska stämplar brukar gå att känna igen på att kontrollstämpeln är ganska grovt tillyxad.
Jag lutar åt utländsk då en falsk även borde ha kontrollstämpel och årsstämpel..
Comment
-
Jag tror inte att den är utländsk, personen som gjort den har fhaft koll på äldre svenskt tenn. Den måste inte nödvändigtvis sessom "falsk". Efter 1912 behövs ju ingen kontollstämpling. Den kan vara gjord som ett försök att kopiera Swen Bengtsson men kan ju också vara gjord av någon Sune Bergström (en liten tillverkning behöver inte satt spår på nätet) eller liknande i gammal stil. Men jag delar ju uppfattningen att den helt är ny.
Comment
Comment