Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med ursprung av stor statyett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Behöver hjälp med ursprung av stor statyett?

    Hej!
    Denna stora statyett är efter min Mormor, så jag gissar att att den är från 60-talet någonstans. Troligen köpt på möbelaffär men ej säker.
    Den är så otroligt välgjord så det skulle vara roligt att veta vart den kommer ifrån, tillverkare, och vart den är gjord.
    Den ser inte så svensk ut.
    Mvh Vanadis
    Click image for larger version

Name:	20230207_141634.jpg
Views:	1
Size:	147,8 KB
ID:	704019
    Click image for larger version

Name:	20230207_141634.jpg
Views:	1
Size:	147,8 KB
ID:	704019
    Bifogade filer

  • #2
    Ingen?
    Ingen som har sett stämpeln heller?

    Comment


    • #3
      Hej och välkommen till forumet!
      Jag tror att din statyett är en fri tolkning föreställande en sydeuropeisk bondkvinna eller piga från 1700-talet. Bröstlappen på förklädet liknar de pigor bär på målningar av den franska målaren Chardin vid 1700-talets mitt, medan mössan nog snarare är inspirerad av modeller från slutet av seklet.

      Stämpeln kan jag tyvärr inte säga någonting om.

      Edit: det bör nog ha funnits ett snöre som legat bakom nacken och varit knutet om korgens handtag, så att den inte ser ut att sväva fritt.
      Last edited by Anna-Carin; 2023-02-20, 18:55.

      Comment


      • #4
        Det är väldigt svårt att säga. Stämpeln liknar de som brukar förekomma på tysk (österrikiskt) majolika från sekelskiftet runt 1900. Stil och hållning känns mer typisk för kopior från den tiden snarare än 1700-talets. Spontant ser den ut att kunna vara från den tiden. Men - jag hade velat se den i verkligheten. Det har ju gjorts en hel mängd liknande även under 1900-talet, speciellt i Italien, och ännu senare i Asien (vilket iofs 60-talet borde exkludera) Jag tycker att det är svårt att se ordentligt bara på de här fotona.

        Comment


        • #5
          Förtydligande för säkerhet skull av det jag skrev igår - den är inte 1700-tal, men klädstilen är inspirerad av den tiden.

          Comment


          • #6
            Tack för era svar!
            Om jag kan fota något specifikt som kan hjälpa så säg gärna till.
            Den har funnits hos min Mormor och Morfar sedan jag var barn och det är 60 tidigt 70-tal.
            Tror jag aldrig sett något snöre (rep) runt halsen.
            Armar och ansikte är ju inte glaserade som kläderna, vilket gör mej konfunderad.
            Såg att jag lagt två lika bilder istället för den andra bilden. Den kommer här
            Click image for larger version

Name:	20230207_141642.jpg
Views:	1
Size:	63,3 KB
ID:	577197
            Last edited by Vanadis; 2023-03-07, 13:17.

            Comment


            • #7
              Kan inte rotera bilden tyvärr! :-(

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Vanadis Visa inlägg
                Kan inte rotera bilden tyvärr! :-(
                Sååhär menar du?

                Click image for larger version

Name:	roterad-bild.jpg
Views:	1
Size:	27,1 KB
ID:	577200

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Vanadis Visa inlägg
                  Tror jag aldrig sett något snöre (rep) runt halsen.
                  [ATTACH]191696[/ATTACH]
                  Nej, du har helt rätt. På den nya bilden syns att den hålls uppe av ett band om midjan, det såg jag inte förut.

                  Comment


                  • #10
                    Jag tycker ju fortfarande att den ser ganska välgjord ut, jag hade nog kunnat tänkt mig att den snarare är centraleuropeisk ca 1900 än italienskt 1960-tal. Jag törs dock inte säga säkert bara på foton. Den kan ju vara köpt i en möbelaffär på 60-talet för det. Ansiket och armarna är oglaserade och målade i stället för att ge en matt effekt, har nog sett det både på äldre och modernare saker.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
                      Sååhär menar du?

                      [ATTACH]191703[/ATTACH]
                      Tack så hemskt mycket!! :-)

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        Jag tycker ju fortfarande att den ser ganska välgjord ut, jag hade nog kunnat tänkt mig att den snarare är centraleuropeisk ca 1900 än italienskt 1960-tal. Jag törs dock inte säga säkert bara på foton. Den kan ju vara köpt i en möbelaffär på 60-talet för det. Ansiket och armarna är oglaserade och målade i stället för att ge en matt effekt, har nog sett det både på äldre och modernare saker.
                        Ja, den är oerhört välgjord, och som du säger, målad i ansikte och på armar, och sedan glaserad på kläderna.
                        Men som sagt, vet att den är köpt sent sextio början på sjuttio, eftersom den funnits sedan jag var liten, kan ju även vara köpt tidigare än så.
                        Hade så gärna velat veta vart den är gjord. Hittar inget alls på stämpel, och har inte sett något som liknar foten hon står på.
                        Verkar var gjord i stenmassa, om man tittar under foten, snarare än lera.

                        Comment


                        • #13
                          Ja, mycket av den bättre äldre majolikan brukar vara gjord i stengodslera. Det kan dock ha använts på 60-talet också. Men, sammantaget talar mycket för att den är gammal.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                            Jag tycker ju fortfarande att den ser ganska välgjord ut, jag hade nog kunnat tänkt mig att den snarare är centraleuropeisk ca 1900 än italienskt 1960-tal. Jag törs dock inte säga säkert bara på foton. Den kan ju vara köpt i en möbelaffär på 60-talet för det. Ansiket och armarna är oglaserade och målade i stället för att ge en matt effekt, har nog sett det både på äldre och modernare saker.
                            Håller med att det är tidigt 1900-tal. Stilen på siffror och bokstäver i stämpeln tyder på det. Vilka bokstäver är det?

                            Comment


                            • #15
                              Ja det har jag haft svårt att klura ut.
                              Är en av anledningarna till att ställde frågan i detta forum. :-)

                              Comment

                              Working...
                              X