Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Nålmärken - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nålmärken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nålmärken

    Märken som ser ut att vara militära, är de det?
    Sporrong.Bör vara rätt gamla, inget telefonnummer. Anges namnanrop. Även det är ett intressant ämne; hur länge användes ’namnanrop’?
    Bifogade filer

  • #2
    Namnanrop

    Om namnanrop:
    Namnanrop blev tillåtna vid Rikstelefonnätet i Stockholm 1905, men först 1909 började det finnas namnanropsabonnenter. En del abonnenter var alltså oftare sökta än andra och då var det lättare att den som ringde upp bara behövde säga deras namn. I annonsering och på produkter kan man se att företagen satte ut exempelivs "Namnanrop: Bananer" vilket Banan-kompaniet valt för sin verksamhet. Det var inte bara Stockholm som hade namnanrop, vid större stationer kunde abonnenter välja att behålla sitt namnanrop efter automatiseringen, mot en tilläggsavgift. Namnanrop var en unik svensk företeelse som troligen bara förekom i Sverige. I början fick man begära "Namnanropet" av sin vanliga telefonist för att komma till den särskilda manuella namnanropsväxeln som fanns i Stockholm. Efter 1938 ersattes telefonväxeln av en halvautomatisk, se TM43900. När intäkterna inte täckte kostnaderna bestämde Telegrafverket 1947 att avveckla systemet och i januari 1949 bestämde man att sociala anrop som "Ambulansen" mm skulle fortsätta användas tills man inrättat SOS-tjänsten som sedermera fick nummer 90 000. I början av 1950 fanns ca 1500 namnanropsabonnenter kvar, tio år senare var de inte fler än ca 200 och vid mitten av 1960-talet var namnanropet helt avvecklat
    Texten hämtad från Tekniska museet.

    PS: Det har frågats om märkena tidigare, ser jag:
    Last edited by Eskil; 2023-01-26, 08:37.

    Comment


    • #3
      I Sporrongs dagstidningsannonser finns namnanrop fr o m december 1927, det ger en bakre gräns för åldern.

      Jag har ingen koll på militaria, men svenska grad- och truppslagsbeteckningar tror jag bara jag har sett i gulmetall, och fastsydda snarare än nålmärken; kan det stämma? I så fall talar det kanske mot att det är militära märken.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
        I Sporrongs dagstidningsannonser finns namnanrop fr o m december 1927, det ger en bakre gräns för åldern.

        Jag har ingen koll på militaria, men svenska grad- och truppslagsbeteckningar tror jag bara jag har sett i gulmetall, och fastsydda snarare än nålmärken; kan det stämma? I så fall talar det kanske mot att det är militära märken.
        Ja det verkar vettigt att militära märken var ämnade att sys fast.

        Comment


        • #5
          Jag letade efter nålmärkena, men hittade inte dina. Men jag kunde se att det fanns militära sådana:

          Dina märken fanns inte bland dessa.

          Comment

          Working...
          X