Lågt pris och nyfikenhet är en farlig combo.... Följden blev denna tingest. Förångare, spridare, evaparator, sprayflaska....? En gummiblåsa saknas väl uppe till vänster? Men Chirurg Germany och något oläsligt därunder får mig att inte tro på parfym eller....? Uppe till höger finns två rör som leder till ett munstycke som kan vridas runt och glasbehållaren har i botten nr 323/HA. 15 cm lång och 7 cm hög. Men vad är detta?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Förångare?
Collapse
X
-
Det engelska uttrycket är "medical atomizer". Öron-, näsa-, halsläkare kunde använda sådana för att spreja medicin i patientens hals (eller näsa - fast då hoppas jag att man använde ett annat munstycke!)
DeVilbiss medical atomizer, circa 1930. Developed by Dr. Allen DeVilbiss in the late 1800s in Toledo, Ohio, to help with medicating patients throats. Often referred to as a perfume atomizer. Originally comes with a rubber bulb to express the fluid. This atomizer is in excellent condition minus the
This atomizer came from a old doctors office in a small town in Alabama. It was used to spray medicine One end went in the patients nose and the rubber bulb was squeezed to release the medicine. Some type of white powder is still in the glass attachment. I do not know what it is so buyer beware. The
I present to you a vintage medical glass and metal atomizer. The glass base measures 1 & 3/4 x 2 and the silver part measures 5 & 1/2 long by 2 deep. As noted in the title there is no plastic bulb or tip on the end. Otherwise this piece is in good condition and priced to sell. I found this piece at
Med anledning av inget gör jag detta tillägg:
Nu har ju förstås denna "atomizer" inget med e-cigaretter att göra. Här är betydelsen ungefär sprejflaska (eller sprayflaska om den stavningen känns bättre).
Last edited by Eskil; 2022-02-20, 15:44.
-
Tack Eskil! Jag skall försöka skaffa en gummituta till min atomizer...
Här finns en enkel förklaring till hur det fungerar...
https://www.youtube.com/watch?v=YIE9KjzTiB0
Comment
Comment