Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotoramar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fotoramar

Har städat och hittat en massa prylar som jag nästan glömt. Bl.a de här två fotoramarna. Den i trä verkar nästan det fornordiska motivet vara pressat i träet. Någon som vet.
    Den andra är en liten mässingsram som blev rätt kul när jag satte i en bild på knoppölsdrickande vänner.
    DG
    Bifogade filer

Den övre var trevlig, jag skulle säga 1890 - 1910
    någonstans, tycker det är Jugendmönster i den.

Comment

Dom har nog druckit en hel del öl för dom är alldeles suddiga i ansiktet
      --eller hur det nu va.

Comment

nisse8 Kanske det Men till deras försvar så sa jag ju att jag scannade bilden och det är ett dåligt glas emellan och det blir lite avstånd från ytan till bilden.
        Föresten är det min morfar som sitter till vänster på bilden.

AF det var kul att Du gillade ramen Jag kan nog hålla med Dig om tidpunkten.
        DG

Comment

Härlig bild Lasse C!! Ölpimplande män värt att bevara för eftervärlden. Herrarna är rara och trängs för att få plats inom ramen som har stark jugendkänsla.
          Kolla till hö. uppevid, stucken på pelaren! härligt!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jugend nej nu må i stoppe. Jeg ser drager - og så er vi i nationalromantikken og altså omkring 1900.
            Men Ok jugend og nationalromantikken er tidsmæssigt sammenfaldende så der kan sagtens være elementer af begge i rammen.

Comment

Det enda som eventuellt har något jugend över sig är formen på ramen.
              Det är bra vi har fått en till som håller reda på folket så dom inte flummar ut hur som helst.

Comment

Hade första ramen varit riktig jugend hade den nog inte varit 1890-tal - det är väl egentligen först 1897 som jugend i fullödig form slår igenom. Fast bara en "palettformad" ram kan väl lika väl vara lite av "japan-jugend" av det slaget som dyker upp redan på 80-talet.

Jag tycker det ser ut som ram no 2 också är ganska typiskt 1890-tal - även om den skulle vara gjord efter 1900.
                NYrenässans på 80-talet brukar vara väldigt svulstig och pampig och inte så stram som på 90-talet.

Comment

Working...
                X