Hittad i en av mormors lådor från Stadsauktion när jag var i tioårsåldern. Locket har en övre och undre del, där bara den övre går att öppna. Jag fick den och listade efter ett tag ut hur man gör. Stäng övre locket, vänd upp och ner och daska till så flyttar sig spärren, öppna undre locket en aning så att inte spärren faller tillbaka, och vänd rätt sida upp. Sen går det att skjuta tillbaka det undre locket.

Nyligen hittade jag en ask med samma sorts lock i en katalog från 1888, från F. Gustavson i Göteborg, över "automater m.fl. mekaniska föremål, bilder, skämt-, trolleri- och leksaker, visit- och spelkort" (PDF).

Min egen har inget plån så den har inte varit tändsticksask, snarare en kuriositet som knappt blivit använd.
Nyligen hittade jag en ask med samma sorts lock i en katalog från 1888, från F. Gustavson i Göteborg, över "automater m.fl. mekaniska föremål, bilder, skämt-, trolleri- och leksaker, visit- och spelkort" (PDF).
Min egen har inget plån så den har inte varit tändsticksask, snarare en kuriositet som knappt blivit använd.