Denna tavla, Adam, Eva, Kunskapens Träd, m.m, finns på väggen i Trelleborgs badhus. Konstnären är emellertid okänd. Signatur finns klockan 8 vid kameldjurets bakben.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okänd konstnär till betongtavla
Collapse
X
-
Fin! Kan tyvärr inte på rak arm komma på något förslag på namn. Den påminner kompositionsmässigt om Nils Fougsyedts alster tycker jag, men är inte så yster som de brukar vara och monogrammet stämmer inte. Funderar lite på om det kan vara en tidig Torsten Renqvist? Hur tycker du man ska tolka monogrammet? JTR? TR? JR?
-
Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inläggFin! Kan tyvärr inte på rak arm komma på något förslag på namn. Den påminner kompositionsmässigt om Nils Fougsyedts alster tycker jag, men är inte så yster som de brukar vara och monogrammet stämmer inte. Funderar lite på om det kan vara en tidig Torsten Renqvist? Hur tycker du man ska tolka monogrammet? JTR? TR? JR?p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av jonasgun Visa inläggDen var svår!
Den finns inte med i Trelleborgs kommuns app ”Konstvandring i Trelleborg” heller. Var sitter den? Kan inte minnas den från när jag badade där som barn.p-son
Comment
-
Gåtan fick sin lösning i början av 2024. Till saken hör att ytterligare två detektiver, man och hustru, hade forskat under lupp och då fått fram att det var Skanska som skänkt verket till Trelleborgs kommun vid en ombyggnad. Trots deras arbete blev frågan olöst ända till en tredje detektiv tog tag i frågan år 2023. En lika dan tavla fanns på Volvo i Göteborg! Eftersom Torsten Renqvists namn fanns som förslag på PES och andra ställen, började jag forska på honom. Fick namnet, Mailis Stensman, av ett museum i Norrland. MS hade skrivit en bok om honom men var mer intresserad av att sälja boken om honom än att kolla på mina foton av tavlan. Jag köpte boken och när jag öppnade paketet låg det ett meddelande: ”Din TR är inte min TR”! Inget engagemang med andra ord. Jag meddelade då att jag inte betalade boken förrän hon hade kollat på fotona. Det blev tyst några dagar, men plötsligt blev jag uppringd av MS som glatt meddelade att hon hade löst gåtan, men att hon inte sade namnet förrän jag hade betalat boken. Med henne i andra ändan swischade jag över pengarna och då fick jag namnet: ”Tulla Ranslet”! MS hade kollat signaturen på konstverket på Volvo i Göteborg och då fått lösningen. Januari 2024 löstes gåtan!1 Photop-son
Comment
Comment