Idag har jag varit ute och traskat lite i terrängen. På en höjd så ligger två gamla hus. Husen är från slutet av 1700 talet och är numera i topp skick. Det finns inga säkra belägg men man tror att det legat en stor gård där på 15-1600 talet, så platsen är lite intressant. Min morfars bror ägde en gång det ena huset och han tipsade mig för länge sedan att det fanns en hel del skrot och skräp längs med berget. Som barn så brukade jag rota i sakerna som man kastat ner för slänten under åren. Det är mestadels gamla rostiga hinkar, sk kinnekulleflaskor och porslin som gått i tusen bitar när de landat ibland stenarna. Eftersom jag inte varit där på många år så blev jag lite nostalgisk när jag kom dit igen. Och givetvis så fick jag ganska omgående lust att kika runt lite trots att jag varit där många gånger. En liten bucklig metall bit fick mig att stanna upp. Den verkade vara gjord av koppar och var ganska tung. Någon gång i tiden hade den blivit omildt behandlad och bortdragen med en stor tång. Jag kunde urskilja att det stog något på den så jag tog med den hem för närmare undersökning...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Koppar skylt
Collapse
X
-
Hittade lite info om John F. Carlsson på nätet. Nu är bara frågan hur hans skylt hamnade i en bergs skreva i värmland.. ?
" John F. Carlsson Östergötlandsläns Kungl. Hushållningssällskap"
" Rådgifvare för maskinägare, smeder & skötare af ångpannor "Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
-
En lokomobil?
Hektor var nog inne på rätt spår, jag misstänker att Johan F. Carlsson inte var på plats att övervaka ångpannans tryck, så då var det nog bäst att maxtrycket fanns angivet på pannan.
Lokomobilerna var oftast gemensamt ägda - kan hushållssällskapet ha haft lokomobilföreningar man kunde teckna andelar i?
Comment
-
Skylten är lätt välvd i formen och har väl kanske suttit som endera ett besiktningsmärke eller som information om hur mycket tryck grejjerna tålde.. Och Nisse8 kanske har rätt i att någon blev förargad den dan funktionen upphörde !
Sådana här saker var farliga ting och skulle de bli för hårt presade så kunde det säkerligen bli en sjuhelsikes smäll skulle jag tro !
Borgviks bruk låg ett par stenkast ifrån fyndplatsen,och där har det varit mycket aktivitet under åren. Bla järnhantering sedan 1600 talet samt sågverk och kvarn verksamhet.
(Måttet på själva skylten är ungefär 14 x 9 cm förövrigt och är nog lite för tung för att ha suttit på en unikabox
)
Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
-
Intressant fynd, och intressant fyndsätt. Det brukar vara roligare när man funnit saker själv utan plånbokshjälp, det visar liksom att man är självgående på något sätt. Ursäkta fördjupningen och mottag mina gratulationer till en trevlig gammal sak.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
-
Ja det är absolut intressanta saker att hitta i sina trakter.
På tal om farliga saker så lyckades vi som grabbar spränga
grannpojkens ångmaskin, vi elda på så mycket det gick
låste ånghjulet och vred av säkerhetsventilen
Glasruntan med packning och hela skiten rök all värdens
väg, pojken var inte alls allt för lycklig över vårat påhitt
och vi drog fort innan hans far hann förklara vad han tyckte
om ide´n
Comment
Comment