Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolpe i gjutjärn...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Stolpe i gjutjärn...

Hallå,
    Har förkärlek för gamla prylar som trivs i utomhusrummet och kanske kan få en ny funktion.
    Min fråga: Vad är det för stolpe? Hur gammal? Varifrån? Två borrade hål och två mysko skruvar?

So long...Kim
    Bifogade filer

Stolpskott har man ju hört talas om men här det ju stolpe in! Grattis till den men tyvärr kan jag inte bidraga med något.

Comment

Tror mest på att den är 1920-tal. Grindstolpe - då kanske med någon portal eller del i ett räcke på någon pailjong eller veranda. Hade ju kunnat setat i en gammal gymnatik eller tennishall men ser inte kraftig nog ut att ha varit takbärande.

Comment

design minder om fasces mussolini
        Og kan man ikke lide den facistiske forbindelse, så stammede Fasces fra de gamle romere.

Comment

Tack till stöttepelare...

Hallå.
          Nog känner man vibbar av Italien och Musse skulle tyda på 1930-talet. Avslutet på stolpen tyder på det.
          Grindstolpe var min första tanke, men då kommer påklistrade dekoren att vända ansiktet inåt?

Nu får vi se vad det kan bli av stolpen. Kanske krönt av ett fågelbord eller bad. Kanske bara ett litet bord med rund marmorskiva.
          Kanske bara en urna eller staty föreställande Musse?

Det roliga med gamla prylar är injektionen för fantasin. Vad skulle du göra med en högerskruv som stolpe in?

So long
          Kim

Comment

Jag undrar om den "påklistrade dekoren" om det är den som syns på bilden är resterna av fäste för en balk som gjort stolpen till del av ett staket. Möjligen har hålen över och under rombformade märket fäst ett träbalk av något slag, tror att dekoren i så fall korsats på något sätt. Det borde gå att hitta bilder på liknande räcken för att se om något kan ha en konstruktion som stämmer med den här.

Comment

Spännande teori....

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Jag undrar om den "påklistrade dekoren" om det är den som syns på bilden är resterna av fäste för en balk som gjort stolpen till del av ett staket. Möjligen har hålen över och under rombformade märket fäst ett träbalk av något slag, tror att dekoren i så fall korsats på något sätt. Det borde gå att hitta bilder på liknande räcken för att se om något kan ha en konstruktion som stämmer med den här.
              Hallå FBQ,
              Roligt att utforska, tack för din teori. Stolpen är fortfarande hos handlaren, så jag kan inte mäta och syna.
              Den påklistrade dekoren hade nog ingen bärande funktion och trä, tveksamt. Kanske bara ett dekorativt element,
              kanske en maskaron.
              Korsfästelsen tror jag på och möjligen har det det sett ut ungefär så här. Romben återkommer i staketets design.
              Nu lutar det mot att det är en staketstolpe för de borrade hålen, ca 80 mm, är för små för att bära pargrindar.
              Återkommer till helgen...
              Kim
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X