Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet ungefärlig ålder på ramen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Någon som vet ungefärlig ålder på ramen?

Vill gärna veta mer om ramen om någon har någon information! (Bild på fram och baksida)
    Click image for larger version

Name:	20170830_224116.jpg
Views:	1
Size:	102,2 KB
ID:	682942Click image for larger version

Name:	20170830_224146.jpg
Views:	1
Size:	92,8 KB
ID:	682943

Hej! Välkommen till forumet! Ser ut att vara från 1870-1920, svårt att säga något mer precist då det kan vara stort spann på när en list först kommer och när den sist används. Med tanke på färgställningen och vinrankan så tror jag den är ca 1890 om man ska sätta ett år på den.

Comment

Ungefär som Jung Kee, upplever att ramtypen är som mest populär på 1890-talet. Eftersom du frågar om mer information utan att nämna att det är ett hårarbete är det väl värt att nämna att det är just det. Inget årtal och inget namn gör det ju svårt att ge mer detaljer, försöker räkna ut om sädesax kan rymma någon särskild symbolik. Många är ju minnen av en nära anhörig som avlidit men hårtavlor har ju även gjorts i andra sammanhang.

Läste bättre och såg att det ändå bara var ramen det handlade om men mitt inlägg kan väl inte skada tänker jag.
      Last edited by FBQ; 2017-08-31, 06:58.

Comment

Tack för era svar! Jag har redan frågat en hårkulla och fick följande svar:
        Hårkullorna från Våmhus var aktiva från 1830-talet till 1920-talet ungefär. Då reste de runt och gjorde hårarbete, så den kan vara gjord någon annan stans men av en hårkulla från Våmhus. Från 20-talet fortsatte enstaka kulor utföra hantverket, men vad jag vet gjorde de inga resor. En bra ledtråd för åldersbestämning är att titta på ramen, men där är jag ingen expert.

Det lär vara hår från någon i min mans släkt då därför ville vi veta mer om ålder. Synd de inte skrev sådant på baksidan!😊

Comment

Vill bara berätta att min granne var så snäll och tog med den här till Antikrundan i går! De daterade både ram och hårarbete till ca 1870-80. De sa att sådana tavlor med hårkonst börjar bli ovanliga. De trodde den var värd 1000-1500 kr. Men den får hänga kvar här hos oss, jag tycker den är häftig!

Comment

Working...
          X