Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elefant i ben? plast? något annat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Elefant i ben? plast? något annat?

Den här följde med hem från loppis för ett tag sen, knappast värd ett dugg med tanke på skicket. Men kan någon hjälpa mig att klura ut vad den har varit? Hålet i baken borde ju haft nån mening? Det finns limrester under fötterna, så den har nog varit monterad på något. Material? Den känns lite för tung för plast, så kanske ben? Den är ca 6 cm långClick image for larger version

Name:	DSCN2013.jpg
Views:	1
Size:	48,0 KB
ID:	680962Click image for larger version

Name:	DSCN2012.jpg
Size:	49,9 KB
ID:	680963Click image for larger version

Name:	DSCN2010.jpg
Size:	48,5 KB
ID:	680964Click image for larger version

Name:	DSCN2011.jpg
Size:	43,9 KB
ID:	680965

Jag upplever nog att plast vanligen är tyngre än ben. Elfenben (som ju inte är ben utan tand) är tungt men det är ju inte det här. Troligen är den gjord i konstmassa. Ser ingen struktur av organiskt material på fotot.

Comment

Vem är starkast...

... elefanten eller myggan?
      Myggan kan sticka elefanten men inte vise versa.
      Värm en synål ordentligt över öppen eld och ge elefanten ett stick under foten, t ex. Sjunker nålen in är det plast eller liknande, elfenben inget märke. So long ....

Comment

När jag nu tittar närmare på bilderna så ser det nästan ut som det syns schrengervinklar på elefanten, och i så fall är det möjligen elfenben.

Jag har aldrig testat kimmens tips i verkligheten även om det är vanligt förekommande. Kan dock tänka mig att det finns konstmassor som är mer svårsmälta och hursomhelst finns det ju andra material att välja på. En bättre närbild skulle nog kunna ge ett säkrare svar.

Comment

Sprickorna och det mörka i baken tyder på att det kanske är elfenben.
          En närbild på undersidan av benen vore önskvärt.

Comment

När det gäller plast (polymermaterial) brukar man tala om två huvudgrupper. Dels thermoplast, dels härdplast. (inom dessa bägge grupper finns det tusentals plastsorter och varianter).

Thermoplaster finns i varje hem i mängder av föremål - t ex skålar, husgeråd och och diverse förpackningar mm mm. Föremål av thermoplast förändras av värme. Om nu elefanten är tillverkad av thermoplast, så kommer den uppvärmda nålen att sjunka in i materialet.

Men om elefanten är tillverkad av härdplast - där finner vi bekanta produktnamn t ex Bakelit och Melamin etc, bara för att nämna ett par av många hundra sorters härdplast. En härdplastelefant skulle inte påverkas av den varma nålen - utan skulle i stort sett reagera som den vore gjord av elfenben.

Ordet "konstmassa" förekommer ofta då svårbestämda material hamnar på tapeten. Jag har länge undrat vad konstmassa egentligen är. Någon som vet?

Comment

Konstmassa är ju egentligen en kongjord massa som är gjord för att efterlikna en annan.I andra sammanhang finns konstmassor som inte är plast utan lim, konststen innehåller ju ofta stenmjöl. Nu är jag väl osäker om en massa med benmjöl skulle bli särskilt lik. Innan plasten var man ju tvungen att hitta andra blandningar att experimentera med för att skapa illusoriska material.

Comment

Hallå där,
                Vi vet inte hur stor elefanten är och resultatet av stickprovet är inte redovisat.
                Spelar kanske ingen större roll, men i mina ögon är elefantungen gjord i två delar och
                vem skulle ge sig på att foga två bitar plast? Tyder på ben.
                Upptäckte att ungen också har ett ovanligt och förorenat hål mellan ögat och snabeln s(bild 1)
                så min teori är att ungen invändigt haft en elsladd, kortslutning och brännskador i båda hålen....
                So long....

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå där,
                  Vi vet inte hur stor elefanten är och resultatet av stickprovet är inte redovisat.
                  Spelar kanske ingen större roll, men i mina ögon är elefantungen gjord i två delar och
                  vem skulle ge sig på att foga två bitar plast? Tyder på ben.
                  Upptäckte att ungen också har ett ovanligt och förorenat hål mellan ögat och snabeln s(bild 1)
                  så min teori är att ungen invändigt haft en elsladd, kortslutning och brännskador i båda hålen....
                  So long....
                  El Sladden, precis !

Last edited by prylsnubben; 2017-08-13, 17:44.

Comment

Working...
                  X