Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan detta vara? (Ljushållare i mässing på träfot)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad kan detta vara? (Ljushållare i mässing på träfot)

Hej!

Kom över denna högst märkliga mojäng och kan inte riktigt förstå dess funktion och ursprung. Vad kan det vara för något? Jag får vibbar av laboratorium - kan öglorna vara avsett för någon typ av provrör eller dylikt, där ljuset är till för att värma dess innehåll?

Tacksam för all input!

Med vänlig hälsning

/ Fredrik

Click image for larger version

Name:	Mojäng.jpg
Views:	1
Size:	159,8 KB
ID:	680957
    Last edited by Lokomotivförare; 2017-08-10, 09:00.

Tänker på några instrument t.ex. tandläkares/kirurgs/fältskärs som ske hänga
    i öglorna, snabbt åtkomliga och möjliga att desinficeras över den öppna lågan.

Comment

Gissar på en anordning för cigarrhandlaren att bjuda på eld (ljusset i ljuspipan) till den av kunden nyköpta cigarren. I öglorna hängde det dels en ordinär snoppade, dels en >-snoppare. Ljusarmen ska vara vriden ett halvt varv.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Tänker på några instrument t.ex. tandläkares/kirurgs/fältskärs som ske hänga
        i öglorna, snabbt åtkomliga och möjliga att desinficeras över den öppna lågan.
        Så kan det absolut vara, men det jag hakat upp mig på är de två öglornas olika form och storlek. Den yttre cirkulära öglan har en innerdiameter på 18 mm, medan den inre ovala öglan har 18 mm inre bredd och 60 mm inre längd.

Jag tänker mig därför någon form av provrör under 18 mm i diameter, som förs in i den cirkulära öglan och sedan kan "vippas" uppåt och nedåt medan ljuset hettar upp provröret undertill. Kanske ett provrör med någon form av vätska, där "vippandet" låter cirkulera vätskan så den inte blir för varm på ett ställe?

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Gissar på en anordning för cigarrhandlaren att bjuda på eld (ljusset i ljuspipan) till den av kunden nyköpta cigarren. I öglorna hängde det dels en ordinär snoppade, dels en >-snoppare. Ljusarmen ska vara vriden ett halvt varv.
        En fantastisk gissning som jag önskar vore sann! Dock förklarar din gissning inte öglornas olika form och storlek - inte heller avstånden på öglorna samt längden på "pinnen" de är fästa på.

Tack för era inlägg - ser fram emot fler kvalificerade gissningar och kanske även till slut det definitiva ändamålet för denna mystiska pryl, vem vet?

Mvh

/ Fredrik
        Last edited by Lokomotivförare; 2017-08-10, 20:58.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
          Bra gissning, lustigt när man jämför underdelen på min "avkapare" med cigarrsnoppsditons underdel.
          Båda skulle ju enligt teorierna stå på någon sorts köpmans/handelsdisk.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Bra gissning, lustigt när man jämför underdelen på min "avkapare" med cigarrsnoppsditons underdel.
            Båda skulle ju enligt teorierna stå på någon sorts köpmans/handelsdisk.

http://precisensan.com/antikforum/sh...p?45271-Kapare
            Finns absolut visuella likheter om man jämför underdelarna, men å andra sidan var väl det mesta som var avsett att stå från den här tiden konstruerat snarlikt, d v s svarvat i trä om det inte var i metall. Så här ser botten ut på min mojäng:

Click image for larger version

Name:	P1210130.jpg
Views:	1
Size:	122,1 KB
ID:	566033

Mvh

/ Fredrik

Comment

Working...
            X