Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fickspegel från 1800-talets slut??????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Fickspegel från 1800-talets slut??????

Är denna fickspegel en av de första reklamprodukterna i vårt land? Som synes från spegelns baksida gör den reklam för Åhlen & Holms Accidenstryckeri, Pappers- och Kortvaruaffär.
    Enligt i dag tillgänglig information kring företaget Åhlen & Holm så startade det som postorderföretag 1899. Företaget flyttade till Stockholm 1909.
    Det som väcker min nyfikenhet är huruvida Åhlen & Holms Accidenstryckeri fanns parallellt med postorderföretaget, eller om det hade sin verksamhet INNAN postorderverksamheten?
    I en uppgift i biografin om J P Åhlen i Wikipedia anges följande: Sin affärsbana började han redan under skolåren som återförsäljare åt postorderfirman John Fröbergs accidentstryckeri & stämpelfabrik.
    Därav min tanke att Åhlen & Holms Accidenstryckeri var verksamt för 1899 och att fickspegeln är från något av 1800-talets sista år.
    Är det någon därute som är duktig på Åhlens historia – eller om reklamprodukter från förra sekelskiftet?Click image for larger version

Name:	DSC03545.jpg
Views:	1
Size:	58,7 KB
ID:	680788Click image for larger version

Name:	DSC03544.jpg
Views:	1
Size:	67,1 KB
ID:	680787
    Last edited by soren.bergfalt@gmail.com; 2017-07-20, 20:12. Anledning: bilder visar inte objektet OK

Nej, den är inte före 1899. Jag kan försöka se i mina böcker om när tryckeriet var verksamt men när man startar sitt postorderföretag 1899 är det i liten skala vykort var till en början enda varan, ganska snart kommer kungaporträtten och inom kort allt fler varor. Men före 1899 var Åhlén postordersäljare åt Fröhlén & co.

Comment

Åhlen och Holms accidenstryckeri var första namnet på den tryckeriverksamhet man bedrev. Vet inte när man började, men möjligen redan 1901. Man bytte namn i samband med flytten till Stockholm 1915 så den bör vara från tiden däremellan.

Comment

Klargörande

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Åhlen och Holms accidenstryckeri var första namnet på den tryckeriverksamhet man bedrev. Vet inte när man började, men möjligen redan 1901. Man bytte namn i samband med flytten till Stockholm 1915 så den bör vara från tiden däremellan.
        Mycken tack för dina klargörande svar.
        MVH
        Sören B

Comment

Working...
        X