.....praktiserade vid Ladugårdslands församlings folkskola mellan 1870 0ch 1880.
C H Liedbecks illustrerade bok vänder sig till lärare och elever i Folkskolorna där
man av kostnadsskäl saknade gymnastiksalar och därför fick använda sig av det
som fanns tillhands för sitt gymnastiserande. Jag visar endast övningar med red-
skapet "skolbord". (Dylika visas på bild från Östermalms folkskola 1901).
Folkskolans ursprung (Ladugårdslands församlings) är svår att härleda, men det
närmaste man (jag) kommer är Östermalms folkskola, senare Engelbrektsskolan.
Eleverna kom från underklassen och bestod av barn till arbetare och gardessoldater.
Barnen skulle danas till goda medborgare och drillades med rent militäriska befallningar
i sin gymnastikutövning. Även terminologin i övrigt var helt och hållet hämtad från
militärväsendet.
PS Gardessoldat är en soldat som ingick i regentens livtrupper.
DS Jag bifogar en samtida eller några årtionden senare karta över Ladugårdsgärde
där man ser hur dominerande försvarsmakten är i stadsdelen.
C H Liedbecks illustrerade bok vänder sig till lärare och elever i Folkskolorna där
man av kostnadsskäl saknade gymnastiksalar och därför fick använda sig av det
som fanns tillhands för sitt gymnastiserande. Jag visar endast övningar med red-
skapet "skolbord". (Dylika visas på bild från Östermalms folkskola 1901).
Folkskolans ursprung (Ladugårdslands församlings) är svår att härleda, men det
närmaste man (jag) kommer är Östermalms folkskola, senare Engelbrektsskolan.
Eleverna kom från underklassen och bestod av barn till arbetare och gardessoldater.
Barnen skulle danas till goda medborgare och drillades med rent militäriska befallningar
i sin gymnastikutövning. Även terminologin i övrigt var helt och hållet hämtad från
militärväsendet.
PS Gardessoldat är en soldat som ingick i regentens livtrupper.
DS Jag bifogar en samtida eller några årtionden senare karta över Ladugårdsgärde
där man ser hur dominerande försvarsmakten är i stadsdelen.