Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad är detta?

Hej!

Jag undrar om någon här kanske kan hjälpa mig...

Min fråga är helt enkelt: Vad är detta? (Se bifogade bilder.)

Jag tycker det ser ut som locket till något slags etui? Jag har fått det av en äldre släkting som hittat det i en släktgård i Loos, Hälsingland. Texten har jag svårt att tyda, men jag tycker mig se GAGTIC(A). Under står det MDCCCLXVII, vilket jag tolkar som ett årtal, 1867.

Vad tror ni?

Click image for larger version

Name:	IMG_0669.jpg
Views:	1
Size:	87,1 KB
ID:	680543
    Click image for larger version

Name:	IMG_0672.jpg
Views:	1
Size:	73,0 KB
ID:	680544

/ CuslonGodibb

Tycker mest det ser ut som beslag till en käpp.

Comment

Ser inte hela texten men ti ser snarare ut som n och c som e.

Gagnef? vet inte om det är rimligt. Ser ut som initialer överst.

Comment

Re: Vad är detta?

Hej!

Ni är ju guld!

GAGNEF måste stämma! Det hade jag aldrig sett utan er! Det är rimligt, på sätt och vis, för det ligger i mina trakter. Undrar bara hur det kan ha hamnat i Loos... Jag får kolla med släkten, för jag vet att farmor är född i Loos, men längre tillbaka finns rötter i Dalarna.

Jag tycker också att det ser ut som initialer högst upp, men jag kan inte tyda dem. Till höger tycker jag det står "SON". Men till vänster? AL? FL? AC? FC?

Intressant teori, det där med käppbeslag! Den har ju en fasad kant längst ned, som om den skulle vara någon typ av "lock" som hör ihop med någon form av underdel. Men käppbeslag kanske också ser ut så? Jag kan i så fall tänka mig att den ursprungliga käppen gått sönder eller brunnit upp.

/ CuslonGodibb

Comment

Working...
        X