Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt fotografi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hej FBQ

    Tack för så intressanta och gamla fotografier.
    Det är spännande att också fördjupa sig i dem.
    Man kan hitta så otroligt mycket på Internet,
    jämföra vyer, med dagens mm. Så intressant.
    ...jag är inte färdig med dem än....

    Men jag återvänder till "uniformsherrn" med ridbyxorna.
    Kan han vara jägmästare, för mössemblemet stämmer
    liksom inte med militära, tycker jag-
    Men vad kan märket vara? Är han svensk?
    En "kronans" tjänsteman?

    Tackar och undrar
    Staffan
    Bifogade filer

    Comment


    • #62
      Helt klart en civil gubbe utan militär anknytning. Om man bestämmer sig för att det är en svensk kunglig krona i mössan, så stiger han i graderna - vem som helst fick inte pimpa sig med detta kungliga emblem. Jag tror mer på jägmästarens kusk än på jägmästaren himself. Kanske Landshövdingens kusk - och att kronan då markerar LH-ämbetets statliga överhöghet.
      Last edited by HgF; 2017-05-13, 10:52.

      Comment


      • #63
        Nog är det en kunglig krona eller alldeles för lik för att få användas av andra än just statlig personal. Tror inte en landshövdingekusk skulle få använda den. Men frågan är dock vad. Han är som sagt inte militär, inte stins eller tågkonduktör. Han är inte heller brevbärare eller postpersonal. Jag var tidigare mest inne på att han var fångvaktare. Ridstövlarma och sporrarna kändes dock fel, men det är nog fortfarande mitt troligaste tips, kanske har han skött fångtramsporter? Jag vet inte hur fångvårdens märke såg ut innan det krönta murmärket infördes.

        Comment


        • #64
          Angående drabanten - "spexbilder" av olika slag är inte helt ovanliga men även mer seriösa kostymer, folkdräkter eller etniska kostymer med mer. Får se om jag får tid och energi övrt att lägga upp några. I många fall har de uppenbart varit fotografens för utlåning.

          Comment


          • #65
            Hej HgF och FBQ

            Tack, tack, nej inte jägmästare för deras uniform
            finns på Internet, länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4gm%C3%A4stare.

            Är inte bokstaven under kronan ett "J" eller "I" i frakturstil?
            Jag får ge mig till tåls så länge...

            Ja, FBQ, det är både intressant och trevligt att modeller "klädde sig"
            för "avfotograferingen" i fotografens ateljé, som du skriver. Ja,
            både som teaterroller och annat.

            Tackar och hälsar
            Staffan
            Last edited by Staffan Kvist; 2017-05-13, 20:40.

            Comment


            • #66
              Matros?

              Hej

              Nu har jag frågor igen. De gäller nu denna "matros"
              eller kan man av klädseln se vilken "befattning" han
              hade? Är det någon som vet? På krigsfartyg?

              Omgivningen och rekvisitan vid fotograferingen tycker
              jag känns lite fel, när det gäller en sjöman, van vid de
              stora "havsvidderna"

              Fotografen var Hjalmar Hedrén och han hade sin
              ateljé på Hamngatan 15 (C?) i Stockholm.

              Jag hittar inte så mycket om fotografen på Internet,
              men det är lite roligt att fotoateljén låg på Hamngatan....

              Här en länk till flera fotografier:
              På grund av tekniska problem ligger Rötters databas Porträttfynd för tillfället nere. Vi beklagar detta och ger här lite tips på vad du kan göra under tiden. Vi hoppas kunna lösa problemet och öppna upp databasen igen så snart som möjligt. Vi passar på att tacka för ert tålamod. Digitalisera släktens bilder medan du väntar Att bevara släktens bilder digitalt innebär lite pyssel, men är väl värt tiden vi lägger ner. Du kan till exempel skapa din egen fotodatabas över släktingarna, använda deras porträtt för att levandegöra dem i till exempel en blogg, på din hemsida eller i en tryckt släktbok. Eller varför inte låta trycka ett släktalbum som en fotobok att ge i julklapp till en yngre släkting? Passa på nu när det snart är adventstider och du kanske träffar släktingar: Be att få låna deras gamla fotoalbum och skanna in släktporträtten. Har du en smart telefon med bra kamera kan det även fungera att skanna bilderna med den. Läs mer om det här (scrolla nedåt). Därför ska du ladda upp bilderna i Porträttfynd Just nu är det alltså inte möjligt att ladda upp sina bilder i Porträttfynd, men när det tillfälliga problemet är löst finns många goda anledningar att göra det. Här är några av dem: De är bevarade för framtiden. Det kan vara svårt att tänka på, men någon gång kommer vi alla att ha lämnat jordelivet. På Porträttfynd kommer din släkts bilder ligga kvar, till dina ättlingar och framtida släktforskares stora glädje. Dina porträtt av släktingar du vet namnet på kan hjälpa andra släktingar att få klarhet i vilka de okända personerna i deras fotoalbum är. Här kan du läsa mer om hur det går till. Omvänt kan också du få hjälp att identifiera porträtt av okända släktingar genom de identifierade porträtt som andra har bidragit med till databasen. Du kan enkelt dela ditt album med dina nära släktingar och släktforskare med gemensamma anor.


              Undrar
              Staffan
              Bifogade filer
              Last edited by Staffan Kvist; 2017-05-17, 08:46.

              Comment


              • #67
                Hej

                Har vi kanske lämnat "terra firma" igen?
                Men hur som helst så har jag frågor om denne
                "stilige" man. Vad för uniform bär han?
                Har han också en befattning på fartyg?

                Fotografen är Hedvig Rosendahl och hon hade
                fotoateljér på flera adresser i Stockholm.
                Länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hedvig_Rosendahl

                Undrar
                Staffan
                Bifogade filer
                Last edited by Staffan Kvist; 2017-05-17, 09:03.

                Comment


                • #68
                  Fotot från Hjalmar Hedréns ateljé är av en flottist. Vad jag kan se är han menig, men någon som kan uniformer bättre kanske kan rätta mig om jag har fel. Bakgrunden är nog den vanliga standarddekoren i ateljén.

                  Den andra mannens uniform känner jag inte igen, jag tror att den är härrör fråm den civila sjöfarten. Bättre bild på hans knappar kanske kan identifiera den. Wikipedias artikel daterar den ganska väl till någon gång 1900-1906. Den andra är ungefär samtida, han verkar ha etablerat sig 1901, identifierade bilder av honom är tagna fram till 1915. Han levde 1872-1958.
                  Last edited by FBQ; 2017-05-17, 11:29.

                  Comment


                  • #69
                    Hej FBQ

                    Tack, tack, ja flottist.

                    När det gäller den andre mannens uniform, så när
                    jag tittar närmare på mössan, har den inte ett "band"
                    som vi ser lite av? Ja, vad kan det vara för uniform?
                    Kustvärn, dvs de som skötte kanonerna vi fästningar?

                    Jag har letat på Internet men inte hittat något.
                    Jag har skickat frågan till Beredskapsmuseét och
                    Armemuseum.

                    Tackar och hälsar
                    Staffan
                    Last edited by Staffan Kvist; 2017-05-17, 20:26.

                    Comment


                    • #70
                      nils nordwall (1870 - 1956) var gift med min mormors halvsyster Karin, som var småskollärare. De hade inga barn men min mamma kom att bli som ett sådant. (Lägg märke till att nils skrev sitt namn med gemener.) Han var handlare, postföreståndare och fotograf i Dalstorp söder om Ulricehamn. Han hade varit bokhållare på något bruk i Uppland - kanske Söderfors? och kom som sådan till Jälmafors Bruk i Dalstorp. När min mor och far tog över den fastighet han hade, så bodde "morbror" kvar på övervåningen, så jag minns honom väl.
                      Intresse för fotografi måste han ha haft tidigt och här är fem bilder på nils. Här är dock inga kvinnliga fotografer. Hugo Påhlin och Alfred Dahlgren från Uppsala, Eug. Eklund från Bäckefors samt två likadana från Gustaf Nilsson i Borås (och Fritsla).
                      Jag har många fler fotografier som skall försöka återkomma med.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #71
                        Hej Lars M

                        Riktigt fina bilder och över tid. Tack....

                        Jag letade efter Jälmafors Bruk i Dalstorp, men
                        hittade endast en kvarnruin, med säkert fanns
                        bruket i närheten. se länk:


                        Det är spännande att kunna blicka tillbaks.

                        Här flera fotografier av Gustaf Nilsson i Borås: länk
                        På grund av tekniska problem ligger Rötters databas Porträttfynd för tillfället nere. Vi beklagar detta och ger här lite tips på vad du kan göra under tiden. Vi hoppas kunna lösa problemet och öppna upp databasen igen så snart som möjligt. Vi passar på att tacka för ert tålamod. Digitalisera släktens bilder medan du väntar Att bevara släktens bilder digitalt innebär lite pyssel, men är väl värt tiden vi lägger ner. Du kan till exempel skapa din egen fotodatabas över släktingarna, använda deras porträtt för att levandegöra dem i till exempel en blogg, på din hemsida eller i en tryckt släktbok. Eller varför inte låta trycka ett släktalbum som en fotobok att ge i julklapp till en yngre släkting? Passa på nu när det snart är adventstider och du kanske träffar släktingar: Be att få låna deras gamla fotoalbum och skanna in släktporträtten. Har du en smart telefon med bra kamera kan det även fungera att skanna bilderna med den. Läs mer om det här (scrolla nedåt). Därför ska du ladda upp bilderna i Porträttfynd Just nu är det alltså inte möjligt att ladda upp sina bilder i Porträttfynd, men när det tillfälliga problemet är löst finns många goda anledningar att göra det. Här är några av dem: De är bevarade för framtiden. Det kan vara svårt att tänka på, men någon gång kommer vi alla att ha lämnat jordelivet. På Porträttfynd kommer din släkts bilder ligga kvar, till dina ättlingar och framtida släktforskares stora glädje. Dina porträtt av släktingar du vet namnet på kan hjälpa andra släktingar att få klarhet i vilka de okända personerna i deras fotoalbum är. Här kan du läsa mer om hur det går till. Omvänt kan också du få hjälp att identifiera porträtt av okända släktingar genom de identifierade porträtt som andra har bidragit med till databasen. Du kan enkelt dela ditt album med dina nära släktingar och släktforskare med gemensamma anor.

                        ...hittat på Internet:
                        Innehavare av Firma Gustaf Nilsson, etablerad den 1 oktober
                        1890. Filial: Herrljunga (1911). Stora Brogatan 7 i Borås,
                        filial i Fritsla (1899)

                        Hälsar och tackar
                        Staffan

                        Comment


                        • #72
                          Tack själv Staffan!
                          Man har stavat lite olika och jag borde ha visat både Jälm, Jelm och Hjälm. Här lite mer om plogtillverkningen vid Jälmån http://turistainittorp.weebly.com/hj...ringleden.html

                          Comment


                          • #73
                            När jag tittar igenom alla de bilder som finns i det album jag har från Nils Nordwall, så skall man veta att hans far Johan Nordwall (1835 -1888) var fil dr och lektor vid läroverket i Borås och senare lektor i Vänersborg och dessutom gift med Ebba Creutz, så de umgicks säkert med de "finare kretsarna". (Johan N. skrev en liten trevlig bok om växterna i Borås, som getts ut i faximil). Därav de här fotografierna. Först en Ellen Fleetwod där Olle Presto plåtat. De medaljer som avbildats skall jag återkomma till. Sedan ytterligare en bild av Olle P och hans atilier. Bilden är på J E Gyllenspetz - en herre med prydligt skägg, medalj på bröstet, klockkedja på västen och pinsnee med kedja och daterat julafton 1882. Vid bilden antecknat att det är förste lantmätaren. Slutligen en bild från Borås där C A Leverin plåtat regementsläkaren dr J Swedmark i full mundering. http://borasnyatidning.se/reportage/...%20torkel.html
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Passade på att titta lite, hittar sex bilder av Olle Presto i Vänersborg och två av C A Leverin. Har bilder av båda från 1860-talet, kan visa en bild av Gösta Laurell hur hans visitkort såg ut 1870. Bilden av regementsläkaren Swedmark är helt klart från 1860-talet, troligen en bit tillbaka på decenniet. Vet du något om när han levde och var verksam?
                              Click image for larger version

Name:	20170602_205029.jpg
Views:	1
Size:	45,3 KB
ID:	565560Click image for larger version

Name:	20170602_205021.jpg
Views:	1
Size:	32,3 KB
ID:	565561

                              Comment


                              • #75
                                Tack FBQ!
                                Jag har inget svar på frågan men här kan man se att han blivit befordrad den 15 august vid Elfsborgs regemente M.D. o. Ch .M J Svedmark. Men vilket år? https://books.google.se/books?id=h4B...edmark&f=false

                                Comment

                                Working...
                                X