Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koka.rätt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Koka.rätt

Ja, vem vill koka fel?
    En porslinsplatta - 7,5 cm diam. och 1,5 cm hög - och med M samt pat.s på ena sidan och "62756" på andra sidan.
    Kommer från Koka.rätt, Mingerts i Hälsingborg. 1971 började man skriva Helsingborg, så Koka Rätt bör vara äldre än så.
    Jag har ännu inte prövat om den knackar på
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2017-03-11, 16:58.

Jag har en sån där anordning fast i rostfritt stål. Inte direkt lika till utseende men samma funktion. När kokbubblorna från kastrullbottnen börjar strömma mot ytan aktiveras locket och börjar skramla. Jag testade mitt skrammellock nyss i tevattnet - men den moderna kastrullen är täckt med en slags svart massa på insidan som effektivt tystade skrammellocket.

Comment

Tack HgF! Kul att du svarar.
      Nu har jag prövat genom att koka potatis men inte är det locket som skramlar. För mig är det porslinsprylen som knackar på botten av kastrullen. Nyss prövade jag att koka ägg utan "Koka Lätt" och det lät inte så högljutt men nästan ........
      Kul om du visar din rostfria anordning.

Comment

Aj aj - Det är jag som kallar min lilla skrammelgrunka för "Skrammellock", inte att förväxla med kastrullens eget lock, som alltså inte är inblandad i detta sammanhang.

Mitt "skrammelgrunka" är 73 mm i diameter, av rostfritt stål (endast märkt INOX) och ser ut som ett litet fat, eller tallrik då baksidan - den konkava sidan - är vänd uppåt. Den kan bara skramla då den ligger med den konvexa sidan uppåt. Det finns således risk för att den hamnar upp och ned om man släpper ned den i kastrullen då den är fylld med vätska.

Men enligt testet ovan med en kastrull som på insidan är täckt någon form av teflon, blev skramlet så nedtonat att det knappast gick att höra.

Jag impulsköpte denna skrammelgrunka 1995 i en affär för köksprylar. Den har ett problem - vet man inte vad det är finns risk för att den kastas som en bit onödigt skrot, om den påträffas av okunnig individ som inte inser hur viktig kampen mot överkokning är.

Kan inte bifoga bild eftersom jag dessvärre saknar bildmöjligheter för närvarande.

Comment

Working...
        X