Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta ?

Vad är detta för pryl. I trä och smide. Ser lite ut som en sån där kassebärare från ICA

bäckis
    Bifogade filer

Vad är detta,

Ursprungligen postat av bäckis Visa inlägg
    Vad är detta för pryl. I trä och smide. Ser lite ut som en sån där kassebärare från ICA

bäckis
    Hallå Bäckis,
    Lite svårt att avgöra utan fakta om mått. Gissar att prylen är 30-50 cm lång. Då kan det vara en spole fiskarna använde för att ta hem garnen på mindre båtar. Man sliter och drar, ibland i hög sjö, och garnet rullar ombord. Hakarna användes för att fästa garnet när man behövde rensa eller plocka ut fisk. Gillar att bli motsagd, men det är en tanke... so long
    PS. Välj gärna en mer beskrivande rubrik, då blir ditt inlägg mycket lättare att finna för den som är nyfiken...

Comment

Tack för tips nybörjare vet du !
      Handtaget är 15 cm så din teori kan funka.

Comment

Hålen på smidet är konade så det ser ut som nått ska skruvas utifrån och in .

Comment

Hålen på smidet är konade så det ser ut som nått ska skruvas utifrån och in .
          Hallå igen,
          Fästena skruvades fast i en toft midskepps och då använde man gärna skruv med försänkt skalle.... so long...

Comment

En fråga ger en annan...toft ?
            Landkrabban bäckis

Comment

En fråga ger en annan...toft ?
              Landkrabban bäckis
              Hallå igen,
              Sorry, toft är den brädan man sitter på i en mindre båt, eka eller julle. Många båtar från den tiden hade sprisegel
              (fyrkantigt) och utan motor. Man seglade fram, la sitt garn från aktern och tog hem midskepps med rullen.
              OBS. Detta är bara en en teori men jag har faktiskt upplevt "rullar" som barn... so long...

Comment

Ditt adliga namn till trots kan du mycket om "grov" arbete. Ja din teori är ju helt rimlig och utan fler uppslag så får jag ta det och tacka för snacket.

Comment

Snick snack

Ditt adliga namn till trots kan du mycket om "grov" arbete. Ja din teori är ju helt rimlig och utan fler uppslag så får jag ta det och tacka för snacket.
                  Hallå bäckis,
                  Tack för tack, gillar hav, segling och fiske. Men det har ingenting med mitt namn att göra. Intresset kommer från min mors sida.... so long...

Comment

Working...
                  X