Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gärd Johansson - Dockmakare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gärd Johansson - Dockmakare

I förra veckan gjorde jag debut som docksamlare när jag kom över ett par underbara bohuslänska gummor. Det blev dock inte en enda träff vid googling så jag postar detta inlägg så att Gärd Johanssons dockor får åtminstone en träff vid sökning

Gärd levde (lever?) och verkade på skogsgården Bråten, norr om Uddevalla. Från och med 1977 har hon med dockor och modeller skildrat livet innan 50-talet kom med den stora kulturomvandlingen. Jag tror hennes fyra modeller vår, sommar, höst och vinter som skildrar bondehushållets arbetsår under 1800-talet fortfarande ingår i Bohusläns museums (Uddevalla) basutställning.

Click image for larger version

Name:	IMG_2377.jpg
Views:	1
Size:	103,2 KB
ID:	676828

Name:	IMG_2376.jpg
Size:	126,6 KB
ID:	676827

Name:	IMG_2378.jpg
Size:	110,5 KB
ID:	676829

Name:	IMG_2380.jpg
Size:	135,4 KB
ID:	676830

Name:	IMG_2381.jpg
Size:	91,5 KB
ID:	676831

Nyförsäkad...

Hello Mr.
    Härligt att bli förälskad. En doft av tång och salt vatten, knotiga fingrar och hucklen över håren. Tack för bilderna som väcker minnen. Lägger Gärd på minnet. Men som kotte tyckte jag fiskarkärringarna var skrynkliga och fattade inte varför...

So long
    Kim

Comment

Hallå KvP!
      Många rynkor fick de säkert av tungt arbete, hårt väder, krigsransoneringar och ständig oro över männen på sjön. Men jag är övertygad om att den ständiga gudsfruktan också satte sina spår. Med veckovisa helvetespredikningar från pastor Simson och hans gelikar var det nog lätt att hålla sig för skratt. Min farmor växte upp på Gullholmen och det märktes tydligt att hon såg tillbaka på sin uppväxt där med en slags hatkärlek. Att sitta isolerad på en ö och vara ständigt övervakad av en massa religiösa fanatiker kan nog också ge en och annan djup rynka

Comment

Hemmavatten som ung...

Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
        Hallå KvP!
        Många rynkor fick de säkert av tungt arbete, hårt väder, krigsransoneringar och ständig oro över männen på sjön. Men jag är övertygad om att den ständiga gudsfruktan också satte sina spår. Med veckovisa helvetespredikningar från pastor Simson och hans gelikar var det nog lätt att hålla sig för skratt. Min farmor växte upp på Gullholmen och det märktes tydligt att hon såg tillbaka på sin uppväxt där med en slags hatkärlek. Att sitta isolerad på en ö och vara ständigt övervakad av en massa religiösa fanatiker kan nog också ge en och annan djup rynka
        Hallå....
        Genom Gullholmens halsar lägger vi till vid Käringön, mitt emot Mollösund. Bara för att försöka förstå de skrynkliga dockorna. Ursäkta avvikelsen från ämnet, men lite kulturhistoria vidgar vyerna. Pastor Simson var en bestämd herre som i Guds namn predikade att samlag mellan äkta makar/inom familjen var förbjudet. Inaveln var ett problem. Gubbarna var till sjöss, så han tog hand befruktningen. Jo, så var det.
        Dessutom bestämde han att alla som rodde/seglade mellan Käringön och Mollösund skulle medföra minst en hink jord så att man kunde plantera grönsaker och annan föda. Idag blomsrtar ön. Men inte konstigt att kärringna blev lite lite skrykliga, dom rodde. Lättar ankar...
        So log

Kim
        Bifogade filer

Comment

Japp, den finns en roman om honom som faktiskt är ganska bra. Tror den heter Simson, kort å gott. Trevlig herre. Även om skönheten alltid har funnits i dessa västkustsamhällen var de nog inte alltid så idylliska förr. Och denna idyll känns idag återigen på dekis när fler och fler staket, rosa shorts och golfbilar gör entré.

Comment

Working...
          X