Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga som ställts på Facebook

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga som ställts på Facebook

Hej !

Den här frågan kommer från Västerbottens museum.

Click image for larger version

Name:	14370313_10153835924793344_3572288140506782902_n.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	676384

Hej vänner av Umeå stad – gamla fotografier, admin här. Först vill jag passa på att tacka för den goda ordning som alla gruppmedlemmar hjälper till att upprätthålla. För nytillkomna vill jag också berätta att det är Västerbottens museum som står bakom sidan och att vi är så tacksamma för alla bilder och berättelser som vi löpande får ta del av.
    Nu till mitt egentliga ärende. Vi har fått en fråga till museet som vänner i den här gruppen kanske kan hjälpa till att besvara:
    "Hej! Svärmor har två st ljusstakar som hon fick 1947 av en
    väninna som poängterade att de var gjorda av Stig Lindberg. Kan det vara så?"
    Vi har ingen expert på just Stig Lindbergs produktion på museet, så vi ber nu om er hjälp. På ljusfatets baksida finns signaturen "SL" och "Umeå". Tittar man noga ser man också ett vapen på lilla handtaget.
    Kanske har någon fler likadana ljusstakar i sitt hem, och kan historien bakom dem? Hoppas!

Mycket tveksamt, då borde dessa sålda på pantbanken i Umeå inte sägas vara
    komponerade av Gösta Nyström och S.L. utan snarare skulle det kanske kunna
    stå att de var komponerade av Stig Lindberg och G.N.
    Sedan blir frågan given, kan G.N. möjligen stå för Gunnar Nylund, f´låt dåligt
    skämt............

Last edited by prylsnubben; 2016-09-21, 23:17.

Comment

Hej igen !

Svaret kom från annat håll och det visar sig vara en lokal förmåga som gjort staken

Det är Set Lindgren som tillverkat ljusstaken. Han jobbade med konstsmide och bodde på Rothoffsvägen . Jag har en likadan ljusstake.

Comment

Ljus i mörkret...

Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
        Hej igen !

Svaret kom från annat håll och det visar sig vara en lokal förmåga som gjort staken

Det är Set Lindgren som tillverkat ljusstaken. Han jobbade med konstsmide och bodde på Rothoffsvägen . Jag har en likadan ljusstake.
        Hallå Ubbe,
        Roligt att se din nuna i månens sken. Se upp med de där nattljusstakarna när du måste gå på pottan. Dom lär ha varit svensk historias vanligaste stakar som orsakat bränder....
        So long
        Kim

Comment

Vet du vad Farbror Kimmen, hemma på våran gata har vi både el och vattentoa, så det så.

Comment

Working...
          X