Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det en sprättkniv..månne?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är det en sprättkniv..månne?

Fann denna kniv i min mammas gamla syskrin, när jag tidigare ikväll greps av oemotståndlig lust att titta i det igen. Det är några år sedan jag senast gjorde en grundlig genomgång - men hade inget minne av denna kniv.
    Nu undrar jag om det är en gammal sprättkniv, som skräddare o sömmerskor använde - långt innan de små "gafflarna" som numera är vad man kallar sprättknivar. Mamma sydde väldigt mycket men jag minns enbart ett helt annat verktyg hon använde när felsydda stygn skulle bort, nämligen ett rakblad fastsatt i änden på ett träskaft. (Har den också).
    Vore roligt om någon vet om jag har rätt i mina funderingar. Roligt också om någon vet eller har en fundering om ålder på min kniv.
    Tina
    Bifogade filer

Nej, nej !
    Det är en rakkniv. Jag har faktiskt använt rakkniv för att ta bort stygn till nödds - fast själv tycker jag spetsen på en smal, skarpslipad sax fungerar bättre i brist på annat. Fast så är jag ingen sömnadsexpert.
    Din mor kanske märkte att ett rakblad fungerade bättre

Comment

hej FBQ
      Jag förstår att du tänker rakkniv. Det gjorde jag också till en början. men så funderade jag över, ifall rakkninvar har/hade så korta blad. Detta är bara 38mm - den delen som är slipad.
      Men...jag vet inte. Säkert har du rätt.
      Mvh Tina

Comment

Förlåt - det var svårt att bedömma storleken.
        Jag tänker ändå att själva bladet, som ser ut precis som på en rakkniv är ganska opraktiskt att sprätta med - det måste ju vara bättre med ett långsmalt blad att sprätta med - eller?

Comment

Håller absolut med dig! Har kollat lite på rakknivar på Tradera men ingen såg ut att ha så litet blad. Men kanske det är en "specialare" för ansning av mustasch?? Morfar hade sådan ansiktsprydnad så kanske kniven var till detta?
          F-n vet....Kniven i sin helhet är ganska liten, 8 cm ihopfälld, och göms lätt i min hand. Tja...den får gå under rubriken "rakkniv" då det nog är det mest passande. tack för dina svar. Tina

Comment

Jo, jag tror nog att det är en rakkniv ändå - jag har sett små rakknivar just antagligen tänkta för mustaschansning och dylikt. 3,8 cm. blad lät väldigt kort, fast runt 1 dm korta knivar tror jag mig ha sett (har bara längre själv).

Comment

Farsan var frisör och använde dessa korta rakknivar för just mustasch och polisongansning.
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

Comment

tack Sladden - med ditt inlägg kan jag/vi avsluta "fallet". Tänker ev. lägga ut den till försäljning och då är det ju himla bra att veta EXAKT. Onödigt att verka dummare än man är...iaf onödigt att visa det alltför offentligt...haha
                Mvh Tina

Comment

Working...
                X