Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ljustake , Antik eller ny?
Collapse
X
-
Hallå Cave,Ursprungligen postat av cave Visa inläggHej,
Jag har köpt en fin ljusstake på loppis. Jag är osäker på om denna är ny eller antik. Den känns antik för mig, men med alla möjliga möbler och kuriosa som importeras färdigpatinerade så blir jag osäker. Vad säger ni? ...och isåfall, vilken ålder kan det vara?
[ATTACH]155366[/ATTACH][ATTACH]155367[/ATTACH][ATTACH]155368[/ATTACH][ATTACH]155369[/ATTACH][ATTACH]155370[/ATTACH][ATTACH]155371[/ATTACH]
Den där gillar jag. Är det paret/två? Nog är den från tiden, dvs sengustaviansk (ca 1800) och visst ser det ut som tenn.
Om så är sker bör det finns berättade stämplar längst ner vid foten. Nja, jag skulle inte putsa bort patinan för att vinna kunskap. Just sprickor i godset och ålderns tecken gör charmen... tack för titten...
-
Jag är också inne på e_v_a:s linje, en fotogenlampsfot ca 100 år gammal ungefär då fotogenlampan börjar stämma upp i sin svanesång. Materialet kan vara spelter eller liknande hopkok med zink som bas. Nu talar den lilla storleken mot detta, men jag räknar kallt med att det även fanns små fotogenlampor.
Comment
-
Varifrån komm ljuset...?
Hallon,Ursprungligen postat av HgF Visa inläggJag är också inne på e_v_a:s linje, en fotogenlampsfot ca 100 år gammal ungefär då fotogenlampan börjar stämma upp i sin svanesång. Materialet kan vara spelter eller liknande hopkok med zink som bas. Nu talar den lilla storleken mot detta, men jag räknar kallt med att det även fanns små fotogenlampor.
Tror inte ett skvatt på teorin om fotogenlampa, det är en ljusstake som kanske en gång i tiden hade en löstagbar manschett. Däremot köper jag gärna gissningen om materialet. Att fästa lamphuset i så poröst material brukade väl vara gips och då borde det finnas spår av gips...
So long
Kim
Comment
-
Last edited by e_v_a; 2016-04-03, 18:13.
Comment
Comment