Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick från -60 talet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Bestick från -60 talet.

Hej!
    Har en uppsättning rostfria bestick med vad jag tror är teakhandtag
    Besticken är märkta "Stjärn" och en stjärna enl. bild + Rostfritt stål.
    Utförandet talar för god - (hög kvalitet)

Någon som vet eller har en ide om vem som tillverkat?Click image for larger version

Name:	CIMG2309.JPG
Views:	1
Size:	88,3 KB
ID:	672448Click image for larger version

Name:	CIMG2310.JPG
Size:	74,6 KB
ID:	672449Click image for larger version

Name:	CIMG2311.JPG
Size:	73,2 KB
ID:	672450

Jag har i mer än 20 år försökt kartlägga dessa modebestick från 1950- och 60-talen (FF). Jag har sett det mesta - fast den här modellen kan jag inte påminna mig ha stött på tidigare.

Om man ska använda sig av GW-metodiken (GW=den berömde kriminologen) - så är detta bestick "statistiskt sett" från japan eller sydostasien. De enda besticktillverkare på den svenska marknaden som skriver ut "Rostfritt stål" i den formen, är just japanska fabriker - förvisso på beställning av svenska distributörer och importörer. Man kan titta på ringen över Å i stål. Den brukar vara för stor och ibland sitta lite på sniskan. Svenska besticktillverkare skriver "Stainless" på engelska - eller som K&N i E-tuna "Rostfritt" kort och gott. Därför gissar jag att besticket är av japansk tillverkning - möjligen av skandinavisk design tillverkat enkom för den svenska/skandinaviska marknaden - "Stjärn" är ju en svensk stavning. Någonstans i en bortglömd kökslåda finns förstås fler delar av denna bestickserie.

Comment

Jag råkade sitta och titta på Expressens nätupplaga (20 januari), där finns något som kallas Mitt kök - och i detta kök presenterades bl a Biff Rydberg - med en bild på den färdiga rätten förstås, på en tallrik - men också bild på besticken som av allt att döma är just dessa som "Tvålfager - 99" undrar över. Man ser kniven och en gaffel med fyra tenar. Nu tror jag inte att vare sig Expressen, Mitt köks redaktion eller fotografen har en susning om vad detta är för bestick. Det var bara lite kul att se dessa ovanliga bestick i sitt rätta element.

Comment

"Biff Rydberg"

Jättetack för information!
        Vänligen Tvålfager.

Comment

Working...
        X