Till vad användes en sådan här tingest? Jag har dolt lite av texten för att göra det svårare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gissa pryl II
Collapse
X
-
Med mitt mått mätt...
Hallå,Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggHär räknade man ut vad summan av kardemumman blev. har aldrig sett en dylik. Kunde man byta ut pappskivan oxå tro.
Gissar, därför att även ett felaktigt svar ofta leder framåt. Alltså, det är skissinstrument för panering av ytor, till exempel inom arkitektur. Men då saknas ett litet stift eller penna som kanske var fästat under den där plåtbygeln i centrum .Ska bli kul att få rätt svar.. so long
Comment
-
Posteringstabell av M Nordfors är det. Och vad är det? Jo, Sarah har rätt för det gäller att vid sågning av en timmerstock få ut mesta möjliga prima virke om jag förstått rätt. http://www.europeana.eu/portal/recor...t_TM38542.html
Comment
-
"En del var prima virke, dom lade jag för mej" (Povel Ramel).
Last edited by prylsnubben; 2015-09-25, 16:02.
Comment
-
Nej, det tror jag inte. Utan ett hjälpmedel att räkna ut hur man skall såga en timmerstock för att göra det så ekonomiskt som möjligt. Om jag förstått det rätt så avgör toppdiametern på stocken hor många bräder man kan få ut. Och bakarna skall ju inte vara för stora och grova. En bak är en bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad och ingenting annat enligt SAOL.Ursprungligen postat av LasseC Visa inläggÄr det när man borrar ur en prov ur en trädstam för att se hur det mår och hur gammalt det är.
DG
Och grattis till trottoarbonden Sarah!
Comment
.

Comment