Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lustig metallåda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lustig metallåda

Den här lådan i metall har uppenbarligen knytningar till pennor och pennstift men till vad användes denna? Sluttande del invändigt. två hål på locket och detta verktyg med mjuk"stryk"del. Vet ngn?Click image for larger version

Name:	DSC09430.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	671627Click image for larger version

Name:	DSC09432.jpg
Views:	1
Size:	53,7 KB
ID:	671628
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Finns det inte ngn som har nån gissning vad denna använts till?

Comment

Något med pennor och ritstift... Kan hålen varit avsedda att ställa pennor i?? Den här spackelliknande saken; kan det ha används till att stryka över läskpappret när man skrivit klart??
      Antar att den sluttande insidan bildas av verktyget?

Comment

Jag gissar på Skolkritor och tavelsudd

Comment

En bildgoogle på namnet i ickeinternationaliserad stavning - Sönnecken - kan ev. ge flera ideer ;
          de två hålen är nog tillkomna vid ett senare tillfälle

Comment

Något med hålslag..?

Comment

Hej,
              En snabbsökning på Google visade att de tillverkade stift till bläckpennor av alla dess slag.
              Min gissning:
              Hålen är säkert till för olika storlekar av dessa samt avstrykning av överflöd på tungan.
              Boxen har nog haft ett innehåll av stift no.2 som det står under tungan.
              Gör en sökning rakt upp och ner på:

bonn & leipzig f.soennecken

Kolla in bilderna, finns en massa gamla produktkataloger inlagda med alla möjliga lådor etc.

Mvh
              Jonas
              Last edited by Cenedese; 2015-09-28, 21:28.

Comment

Cenedese, jag har googlat men inte funnit just denna, håller faktiskt på nobe´s idé. När jag tittar ordentligt ser jag ett vitt "pulver" vid kanter och hörn. Lådan har inte tillstymmelse till bläckrester varför jag utesluter detta.

Comment

Har googlat högt och lågt och kan inte se några spår av att de gjorde kritor och tavelsudd. De verkar ha producerat kontorsmaterial, hålslagare, dokumentbindare, pennor mm.
                  Att "spackelbrädan" skulle vara en bläcktorkare som jag gissade är nog åt helsicke tokigt det också...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Cenedese, jag har googlat men inte funnit just denna, håller faktiskt på nobe´s idé. När jag tittar ordentligt ser jag ett vitt "pulver" vid kanter och hörn. Lådan har inte tillstymmelse till bläckrester varför jag utesluter detta.
                    Nä jag håller med.
                    Googlade halva natten på alla tyskafraser jag kunde tänka på och alla tänkbara kombinationer.

Jag vet inte riktigt vad det skulle kunna vara.
                    De tillverkade allt möjligt inom kontor men väldigt mycket stift av alla slag.

Denna specifika låda fann jag inget om, ingen som var lik heller.
                    Deras bläck och stifthållare var inte i plåt.

Jag vet faktiskt inte... Men gottade ner mig i ett trevligt ämne med härliga saker.

Mvh
                    Jonas

Comment

Ja Jonas jag hittade oxå allt möjligt anat vissa saker blir man inte klok på. Tänkte att den kanske var omgjord men insidan och passningen med "spateln" är alldeles för perfekt.

Comment

Working...
                      X