Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

då det begav sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Chatter: då det begav sig

Jag hittade några gamla vykort i samlingarna. De visar interiören av dåvarande Blekinge Museum, som inte har den minsta likhet med dagens interiör. Vare sig rumsmässigt eller vad de utställda föremålen anbelangar. Men visst är det lite roligt att se, hur det såg ut då det begav sig.
    Click image for larger version

Name:	m1.jpg
Views:	1
Size:	146,1 KB
ID:	668904Click image for larger version

Name:	m2.jpg
Size:	131,6 KB
ID:	668905Click image for larger version

Name:	m3.jpg
Size:	137,2 KB
ID:	668906

Så en bild från en handelsbod. Märkligt att det är endast herrar med på bilden, för man får väl ändå anta, att det även dåförtiden var kvinnorna som stod för inköpen. Fast kanske inte av "snuskarduser och brännvin" som anges i texten.
    Click image for larger version

Name:	då1.jpg
Size:	117,1 KB
ID:	668901
    En liten varning dock om man nu hade köpt - och inmundigat alltför mycket - av den flytande varan. Click image for larger version

Name:	då3.jpg
Size:	116,5 KB
ID:	668903
    Huruvida man kunde bli sjuk även av "snuskarduser" vet jag inte. Men i båda fall fanns det hopp Click image for larger version

Name:	då2.jpg
Size:	106,3 KB
ID:	668902

Vykort berättar...

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Jag hittade några gamla vykort i samlingarna. De visar interiören av dåvarande Blekinge Museum, som inte har den minsta likhet med dagens interiör. Vare sig rumsmässigt eller vad de utställda föremålen anbelangar. Men visst är det lite roligt att se, hur det såg ut då det begav sig.
    [ATTACH]149488[/ATTACH][ATTACH]149489[/ATTACH][ATTACH]149490[/ATTACH]

Så en bild från en handelsbod. Märkligt att det är endast herrar med på bilden, för man får väl ändå anta, att det även dåförtiden var kvinnorna som stod för inköpen. Fast kanske inte av "snuskarduser och brännvin" som anges i texten.
    [ATTACH]149485[/ATTACH]
    En liten varning dock om man nu hade köpt - och inmundigat alltför mycket - av den flytande varan. [ATTACH]149487[/ATTACH]
    Huruvida man kunde bli sjuk även av "snuskarduser" vet jag inte. Men i båda fall fanns det hopp [ATTACH]149486[/ATTACH]
    .... tack för förmedlingen. Att landstingen hade resurser redan på den tiden visste jag inte och på bild 2, hänger det inte gammalt votivskepp där uppe under taket?
    So long...

Comment

Vissa av bilderna är försedda med putslustiga kommentarer, t ex om snus och brännvin mm, dessa är sekundära och tillagda i modern tid då korten har nytryckts.

Visst är det ett votivskepp på en av bilderna, med målad sjögång i vattenlinjen. Det går nog att hitta i det nuvarande Marinmuseets samlingar.

Comment

Working...
      X