Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Julkrubba/änglaspel i litograferad plåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Julkrubba/änglaspel i litograferad plåt

Den här fick jag när jag var liten av en man i huset där jag bodde. Jag har aldrig sett nåt liknande. Jag plockar ihop den och ställer fram nästan varje år, den är så fin tycker jag. Dock snurrar inte änglarna så bra så det plingar lite klent. Men det kan väl få vara när den är lite trött och gammal.
    Finns här några som har uppgifter om hur gammal den kan vara, var den kan komma ifrån, vilka som tillverkade. Ja, allt kuriosa som man bara kan tänka sig vore kul att veta. Jag antar att det varit åtminstone en lös del till att ställa på andra sidan krubban, en sån pinne med en stjärna eller motsvarande på.
    Hoppas ni vet nåt om denna.
    /Zotter

Click image for larger version

Name:	Bilder 139.jpg
Views:	1
Size:	88,7 KB
ID:	667573Click image for larger version

Name:	Bilder 140.jpg
Size:	114,1 KB
ID:	667574Click image for larger version

Name:	Bilder 141.jpg
Size:	62,8 KB
ID:	667575Click image for larger version

Name:	Bilder 137.jpg
Size:	80,9 KB
ID:	667572

Men åh, varför ser man inte hela bilderna?

Comment

Hallå Zotter,
      Härligt stycke änglaspel. Nog doftar det Tyskland, plåt-litografins hemland fram till WW2, sedan tog Japan över herraväldet.
      Det fanns ett hundratal tillverkare, så jag vågar inte ens gissa vem. Är inte säker på att plåten hör ihop med änglaspelet, en bild rakt uppifrån skulle kunna räta ut frågetecknet. Den saknade del på själva spelet är en stjärna.
      Ålder på plåten, ca 1900-1920. So long...
      Last edited by Kim von Platen; 2015-01-02, 21:05.

Comment

Och här är en variant av ett "änglaspel" från Nils-Johan in Sweden http://precisensan.com/antikforum/sh...hans-produkter

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Zotter,
          Härligt stycke änglaspel. Nog doftar det Tyskland, plåt-litografins hemland fram till WW2, sedan tog Japan över herraväldet.
          Det fanns ett hundratal tillverkare, så jag vågar inte ens gissa vem. Är inte säker på att plåten hör ihop med änglaspelet, en bild rakt uppifrån skulle kunna räta ut frågetecknet. Den saknade del på själva spelet är en stjärna.
          Ålder på plåten, ca 1900-1920. So long...
          Sent om sider. Ursäkta mig. Ibland är det mycket och jag är glömskt.
          Tack så mycket för svar. Kul att få veta lite mer om ålder. Jag ska vid tillfälle ta fram det, sätta ihop det och ta en bild uppifrån och se om det finns några andra detaljer som kan hjälpa till.
          Tror du inte att klockorna och änglarna ska vara i toppen på själva krubban? Är det så du menar? Att jag monterat det fel? Men det ser verkligen ut som att trekanten med trumpetande änglar ovanför krubban passar in, både som bild men också som man monterar ihop det. Eller menar du den som står bredvid?

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Och här är en variant av ett "änglaspel" från Nils-Johan in Sweden http://precisensan.com/antikforum/sh...hans-produkter
          Ja, den typen av änglaspel har jag sett en hel del av hos vänner när jag var liten. Men denna är extra fin tycker jag själv, för bilderna som är litograferade (?) på plåten.
          Mvh Zotter

Comment

Working...
          X