Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är / var C ARONTZON? (kopparsejdel)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vem är / var C ARONTZON? (kopparsejdel)

Jag har en kopparsejdel som är ca 17 cm hög där det står "C ARONTZON 1962" under.

Har försökt söka efter information om denna person, men har inte lyckats hitta så mycket. Google föreslog att jag istället skulle söka efter "G ARONTZON" och då fick jag upp information om en konstnär vid namn Gösta...troligtvis inte rätt.

Någon som har någon idé om vem det kan vara?

Click image for larger version

Name:	c_arontzon_01_hel.jpg
Views:	1
Size:	78,0 KB
ID:	667007Click image for larger version

Name:	c_arontzon_02-detalj.jpg
Size:	77,0 KB
ID:	667008Click image for larger version

Name:	c_arontzon_03-inskription.jpg
Size:	56,3 KB
ID:	667009
    Just nu håller jag på att ställa mängder med frågor om gamla grejer som jag fått av min kära farmor. Annars jobbar jag med Nadova Webb & SEO , fotar gamla byggnader och lägger upp på Remains.se

Satt och funderade och kom på att det kanske inte är koppar? Den väger 285 gram, något säger mig att den borde vara tyngre i sådana fall...?

Vad finns det mer för metaller som liknar detta?
    Just nu håller jag på att ställa mängder med frågor om gamla grejer som jag fått av min kära farmor. Annars jobbar jag med Nadova Webb & SEO , fotar gamla byggnader och lägger upp på Remains.se

Comment

Koppar

Ursprungligen postat av henkemannen Visa inlägg
      Satt och funderade och kom på att det kanske inte är koppar? Den väger 285 gram, något säger mig att den borde vara tyngre i sådana fall...?

Vad finns det mer för metaller som liknar detta?
      Tror nog det är koppar, trots allt.

Comment

Ursprungligen postat av Harriboy Visa inlägg
        Tror nog det är koppar, trots allt.
        Tack Harriboy, jo det ser ju ut att vara det.

Comment

Någon nu i Sverige levande C Arontzon tycks inte existera. Man kan ju gissningsvis kalla honom (henom) Carl. Detta efternamn har emellertid ett nutida epicentrum i Boråstrakten och väster därom. Dessa personer är ju fria att kontakta i frågan.

När man bedömer konsthantverk brukar man åberopa verkets/alstrets/föremålets konstnärliga "höjd". Men i detta avseende flyger denna kanna tämligen lågt med sin enkla, konstlösa, raka form och simpelt hamrade yta. Märkningen är slagen med lösa typer/stansar utan att efterlämna ett intryck av att konsthantverkaren har gjort detta tidigare. Här är det frestande att instämma i den gamla dängan: Ära vare Gud i höjden - den här har jag gjort i Slöjden.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
            Någon nu i Sverige levande C Arontzon tycks inte existera. Man kan ju gissningsvis kalla honom (henom) Carl. Detta efternamn har emellertid ett nutida epicentrum i Boråstrakten och väster därom. Dessa personer är ju fria att kontakta i frågan.

När man bedömer konsthantverk brukar man åberopa verkets/alstrets/föremålets konstnärliga "höjd". Men i detta avseende flyger denna kanna tämligen lågt med sin enkla, konstlösa, raka form och simpelt hamrade yta. Märkningen är slagen med lösa typer/stansar utan att efterlämna ett intryck av att konsthantverkaren har gjort detta tidigare. Här är det frestande att instämma i den gamla dängan: Ära vare Gud i höjden - den här har jag gjort i Slöjden.
            Jag instämmer till fullo! Kunde antagligen inte göra den sämre själv och då hade jag ändå 3:a i syslöjd.

Tanken var väl att eventuellt försöka kontakta någon förmodad släkting och höra, men risken / chansen är väl snarare att min kära farmor hittat denna på en loppis, troligtvis på en av Rigortorpets årliga loppmarknader i Halland.

Comment

Working...
            X