Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är det någon som vet hur gammal denna tavla är eller vart den kommer ifrån.
Collapse
X
-
En form av ikon. Storleken får vi som vanligt gissa oss fram till, men är den tillräckligt liten så gissar jag att det kan vara en reseikon. Liknande varianter finns ett köpa ganska allmänt i den ryskortodoxa delen av världen. Kan kanske vara från den försovjetiska tiden, eller senare. Vet inte om dessa fick förekomma under sovjettiden. Gemensamt för många av dessa, liksom denna, är att bilden inte är så gammal som den ser ut att vara.
Comment
-
Och sen tror jag att vi skall en bra bit söderut - liknande brukar säljas i "kyrkshopar" i Italien och på Rivieran där jag har sett dem många gånger - alltså Romerskt -Katolska och ej Grekiskt -Dito.
Ytan på det förgyllda träet påminner mycket on de små målade Rokokomöbler som var så populära på 70-talet
Comment
-
den är 26 hög och 24 bred.Ursprungligen postat av HgF Visa inläggEn form av ikon. Storleken får vi som vanligt gissa oss fram till, men är den tillräckligt liten så gissar jag att det kan vara en reseikon. Liknande varianter finns ett köpa ganska allmänt i den ryskortodoxa delen av världen. Kan kanske vara från den försovjetiska tiden, eller senare. Vet inte om dessa fick förekomma under sovjettiden. Gemensamt för många av dessa, liksom denna, är att bilden inte är så gammal som den ser ut att vara.
Comment
Comment