Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Standard Östersund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Standard Östersund

Saltkar som någon norpat från gamla hotell Standard på Prästgatan i centrala
    Östersund, kanske vid tidpunkten då kortet är taget 1907. Nu undrar jag dels:
    Hotell med namnet Standard fanns lite varstans i Sverige anno dazumal, hade
    dom något gemensamt, var det någon sorts hotellkedja möjligen ?
    För det andra undrar jag över materialet i saltkaret, det finns ju inga stämplar,
    det är absolut inte silver men ej heller nysilver eller alpacka. Klangen i metallen
    är strålande fin, nästan som kristall. Borde kanske vara kromat stål då, eller ?

PS Kollade magnetismen nu och den var nada, kan klangen komma från malm....
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2014-10-10, 19:57.

Suddigt...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Saltkar som någon norpat från gamla hotell Standard på Prästgatan i centrala
    Östersund, kanske vid tidpunkten då kortet är taget 1907. Nu undrar jag dels:
    Hotell med namnet Standard fanns lite varstans i Sverige anno dazumal, hade
    dom något gemensamt, var det någon sorts hotellkedja möjligen ?
    För det andra undrar jag över materialet i saltkaret, det finns ju inga stämplar,
    det är absolut inte silver men ej heller nysilver eller alpacka. Klangen i metallen
    är strålande fin, nästan som kristall. Borde kanske vara kromat stål då, eller ?

PS Kollade magnetismen nu och den var nada, kan klangen komma från malm....
    Hallå där...
    Köp blåbär. Nej, kan inget om det här, men namnet NORMA dök upp i bakhuvudet. Jobbade för Statt i Nynäshamn.
    Kan vara ett villospår, men varje spår är värt att utreda. NORMA i brist på annat.
    Klangen skvallrar om stål, ytan om nickel. So long.-...

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Nu undrar jag … över materialet i saltkaret, … det är absolut inte nysilver eller alpacka.
      Då undrar jag: På vilken grund drar du den slutsatsen?

Ett annat tänkbart material är mässing. Det kan, kallhamrat eller trycksvarvat eller djuppressat, ge en vacker klang, en sådan som finns hos gonggonger eller cymbaler.

Ytbeläggningen, är det silver eller nickel eller krom?

Comment

Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
        Då undrar jag: På vilken grund drar du den slutsatsen?

Ett annat tänkbart material är mässing. Det kan, kallhamrat eller trycksvarvat eller djuppressat, ge en vacker klang, en sådan som finns hos gonggonger eller cymbaler.

Ytbeläggningen, är det silver eller nickel eller krom?
        Ja vet, förhastat och endast grundat på att det inte finns någon stämpel.

Comment

Kul att få se en bild på gamla Östersund.

Byggnaden finns fortfarande kvar, men tyvärr är det också den ena på bilden som är det. I varje fall av vad jag kan se.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå där...
            Köp blåbär. Nej, kan inget om det här, men namnet NORMA dök upp i bakhuvudet. Jobbade för Statt i Nynäshamn.
            Kan vara ett villospår, men varje spår är värt att utreda. NORMA i brist på annat.
            Klangen skvallrar om stål, ytan om nickel. So long.-...
            Norma var den enklaste formen av restauranger s.k. "mjölkbarer", Standard hotell vill nog framhålla
            sig som lite mer exklusivt skulle jag tro. PS Mjölkbar, därför att man saknade utskänkningstillstånd.

Comment

A´propå Standard Hotell, så var det som fanns i Norrköping (och där jag bott några gånger) tydligen det första och som fick namnet efter en namntävling. http://renstrommen.se/historik-om-re...andard-hotell/

Comment

Working...
              X