Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Coaster, tryck på plåt...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Coaster, tryck på plåt...

Hallå, hur gammal damen, det får man inte fråga. Det här lilla flaskunderlägget gillade jag, nu nödtorfigt putsat och med
    bucklor och skavanker. Men hur gammal är damen? Fransyska eller lady?
    Litograferad på plåt med sidor av plate (stort slitage).
    Kul att få veta, är inte så bevandrad i mode och frisyrer under 1800-talet... so long...
    Bifogade filer

Empir skull jag tro med klänningen avtagen under bysten, den gula färgen fanns med på lackade brickor

Comment

Hallå Nobe,
      Tack, jo jag gissade att damen är ca 150 år gammal men var är hon född. I England (jfr plate) eller Frankrike
      (jfr mode)? Hon kostade bara två tior så det kanske inte är så mycket att bubbla om. So long...

Comment

Min personliga gissning är nog "Second Empire" alltså Frankrike omkring 1870.

Måste förresten på det allvarligaste rekommendera Osbert Lancasters "A Cartoon History of Architecture" som inleds och avslutas med modeteckningar över damer och herrar som följer arkitekturstilarna.

Hade med den på min litteraturlista för examen i konsthistria (som det hette då) för Aron Borelius - han tyckte att den platsade väl

Comment

Hallå bwh,
          Ja, tror att din gissning har bäring. Fransyska, om nu inte pappan är engelsman och har lånat bilden av en fransk modetidning. Tiden stämmer bra, det var ju först på 1860-talet som litografin tog ordentlig fart tack vare plåtförpackningar för livsmedel.
          A Cartoon History of Architecture bör införskaffas även om jag lämnat drömmen om professur i konsthistoria.
          Tack och so long....

Comment

Working...
          X