Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det här lilla, tunga, bronsaktiga föremål för någonting?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad är det här lilla, tunga, bronsaktiga föremål för någonting?

Hej

Bifogar en bild på ett ting som jag undrar vad det är. Ca 5-6 cm högt. Relativt tungt. Bronsaktigt i färgen. Själv hade jag gissat på mortelpistill men är inte säker?

Click image for larger version

Name:	IMG_7622.jpg
Views:	1
Size:	101,7 KB
ID:	663879

Min första tanke: Kan det vara en sigillstämpel - finns det något i botten?
    (Alternativt kanske en brevpress...?)
    "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

Comment

Det finns ingenting i botten. Den är liksom rundad i botten så den kan stå och "vagga" så att säga. Helt slät, står ingenting. Funderade också på brevpress men tänkte att den kanske är lite för liten. Den är väl ca 2-3 cm i botten.

Comment

Nej, är den så liten i botten och dessutom rundad, då är det nog ingen brevpress...
        Hoppas någon som tittar in i tråden känner igen den lilla "pjäsen"! Nu är jag nyfiken...
        "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
        och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
        k

Comment

Lutar år mortelhållet, kanske en modern senapskornsmosare där skålen har kommit på drift. Fast jag skulle göra en dylik ngt större och i gjutjärn.

Comment

Jag gissar på att den hör hemma i ett gammalt handfat eller zink. Själva gummit nertill saknas

Comment

Spännande detta Fin är den i alla fall. Gillar små bronsaktiga föremål, figurer och djur. Om jag tittar på hur det ser ut på mitt skrivbord så skulle det nog luta åt att jag samlar på dom.

Comment

Working...
              X