Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är detta för "manick"?
Collapse
X
-
Tack snälla för ditt svarUrsprungligen postat av bwh Visa inläggNu var det länge sedan jag åt något i Schweitz, men kanske det kan vara ett kryddbestick till någon av deras lokala maträtter - kommer dock inte på vad man skulle ha kanel till?
Det ser ut som resterna av denna krydda i dessa!
Jag hade samma tanke från början till jag såg att cylindrarna inte har ngn botten.
Jag har försökt googla lite och det jag har fått fram är att åtminstone två personer till undrar vad detta är. Ingen av bilderna jag hittat visar att cylindrarna har eller har haft ngn botten. Det finns även en variant där det bara är en cylinder och den går att fälla framåt.
Den är märkt med D.R.P 146126
Comment
-
Ingen aning! Men spännande! Jag blir nyfiken!
En snabb google på DRP säger Deutches Reichspatent, så kanske den schweiziska fiffiga prylen var patenterad i Tyskland. Eller så kan det betyda något heeeeelt annat: http://en.wikipedia.org/wiki/DRP
Här är en länk till, jag kan inte franska men visst verkar det som om hen inte heller vet vad det är?
http://www.naturabuy.fr/VEND-OBJET-I...699033%2Cd.bGE
Description de l'objet
Collections, Objets d'arts > Objets divers
Etat de l'objet : d'occasion
JE VEND CET OBJET INSOLITE QUE J'AI TROUVER DANS UN GRENIER
JE PENSE QUE CET OBJET RENTRE DANS LA CATEGORIE D'OBJET MEDICAL OU PHARMACEUTIQUE
IL SE COMPOSE D'UN SOCLE EN VERRE EPAIS A SE SOCLE SONT VISES 2 TIGES EN METAL
QUI SERVENT DE SUPPORT A 2 TUBES DE VERRE AVEC BOUCHONS PERFORES QUI LAISSERAIS
PENSER A UNE SALIERE . MAIS CES 2 TUBES DE VERRE N'ONT PAS DE FOND
ON PEUT Y VOIR DESSUS UNE CROIX ROUGE ET LES PATES QUI TIENNENT CES TUBES PORTENT L'INSCRIPTION " D.R.P 146126 " CES PATES SONT ARTICULEES
H: 21 CM - SOCLE : 10 X 7 CM ------------ H TUBES : 8 CM DIAMETRE TUBES : 3 CM
ENVOI SOIGNE EN COLISSIMO
PAR CONTRE SI QUELQUN CONNAIT CET OBJET MERCI DE ME DONNER DES INFORMATIONSLast edited by TK08; 2014-05-16, 13:18.
Comment
-
Visst är det spännande, ett mysterium som måste lösas (innan jag blir tokig)Ursprungligen postat av TK08 Visa inläggIngen aning! Men spännande! Jag blir nyfiken!
Precis som du skriver så verkar inte den där personen heller veta vad det är eller används till. Jag hoppas att ngn här har en gissning eller vet var man kan skicka bilden för att få svar
Comment
-
Gåtan har fått sin lösning!
Jag frågade i ett annat forum och där fick jag detta svar (kopierat rakt av)
"Tyskland kallade sig själv "Deutsches Reich" mellan 1871 och 1945 (och i vissa sammanhang "Großdeutsche Reich" 1943-45). I och med att att det nationella patentsystemet infördes 1877 så är alltså alla "Deutsches Reichspatent" från mellan 1877 och 1945.
Slår man upp patent 146126 i onlineregistret hittar man tyvärr bara en OCR-ad version av patentansökan, bilderna har fallit bort: https://depatisnet.dpma.de/DepatisNe...E000000146126A
För er som inte kan tyska, detta är alltså ett ställ för saker som man vill ska skyddas mot damm och smuts men som man inte vill stoppa i en låda eftersom de ska lufttorka. Man låter helt enkelt tandborsten, pipan, etc hänga uppochned i en öppen glascylinder."
Comment
-
Ursprungligen postat av Zipperup Visa inläggGåtan har fått sin lösning!
Jag frågade i ett annat forum och där fick jag detta svar (kopierat rakt av)
Trevligt att du vill berätta lösningen... men jag tycker den låter mycket märklig. 
Själv har jag inte lyckats öppna länkmålet som det hänvisades till - har du?
Comment
Comment