Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för "manick"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta för "manick"?

Hittade denna på en loppis och det enda svar jag fick när jag frågade vad det är för ngt var att "det är en prydnadssak bara" (vilket jag inte köper) Ngn vänlig själ här som kan hjälpa mig och tala om vad det är för ngt och vad den används till?
    Click image for larger version

Name:	vad.jpg
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	663737

Nu var det länge sedan jag åt något i Schweitz, men kanske det kan vara ett kryddbestick till någon av deras lokala maträtter - kommer dock inte på vad man skulle ha kanel till?
    Det ser ut som resterna av denna krydda i dessa!

Comment

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
      Nu var det länge sedan jag åt något i Schweitz, men kanske det kan vara ett kryddbestick till någon av deras lokala maträtter - kommer dock inte på vad man skulle ha kanel till?
      Det ser ut som resterna av denna krydda i dessa!
      Tack snälla för ditt svar Jag hade samma tanke från början till jag såg att cylindrarna inte har ngn botten.

Jag har försökt googla lite och det jag har fått fram är att åtminstone två personer till undrar vad detta är. Ingen av bilderna jag hittat visar att cylindrarna har eller har haft ngn botten. Det finns även en variant där det bara är en cylinder och den går att fälla framåt.

Den är märkt med D.R.P 146126

Comment

Ingen aning! Men spännande! Jag blir nyfiken!
        En snabb google på DRP säger Deutches Reichspatent, så kanske den schweiziska fiffiga prylen var patenterad i Tyskland. Eller så kan det betyda något heeeeelt annat: http://en.wikipedia.org/wiki/DRP

Här är en länk till, jag kan inte franska men visst verkar det som om hen inte heller vet vad det är?

http://www.naturabuy.fr/VEND-OBJET-I...699033%2Cd.bGE
        Description de l'objet

Collections, Objets d'arts > Objets divers

Etat de l'objet : d'occasion

JE VEND CET OBJET INSOLITE QUE J'AI TROUVER DANS UN GRENIER

JE PENSE QUE CET OBJET RENTRE DANS LA CATEGORIE D'OBJET MEDICAL OU PHARMACEUTIQUE

IL SE COMPOSE D'UN SOCLE EN VERRE EPAIS A SE SOCLE SONT VISES 2 TIGES EN METAL

QUI SERVENT DE SUPPORT A 2 TUBES DE VERRE AVEC BOUCHONS PERFORES QUI LAISSERAIS

PENSER A UNE SALIERE . MAIS CES 2 TUBES DE VERRE N'ONT PAS DE FOND

ON PEUT Y VOIR DESSUS UNE CROIX ROUGE ET LES PATES QUI TIENNENT CES TUBES PORTENT L'INSCRIPTION " D.R.P 146126 " CES PATES SONT ARTICULEES

H: 21 CM - SOCLE : 10 X 7 CM ------------ H TUBES : 8 CM DIAMETRE TUBES : 3 CM

ENVOI SOIGNE EN COLISSIMO

PAR CONTRE SI QUELQUN CONNAIT CET OBJET MERCI DE ME DONNER DES INFORMATIONS
        Last edited by TK08; 2014-05-16, 13:18.

Comment

Ursprungligen postat av TK08 Visa inlägg
          Ingen aning! Men spännande! Jag blir nyfiken!
          Visst är det spännande, ett mysterium som måste lösas (innan jag blir tokig)

Precis som du skriver så verkar inte den där personen heller veta vad det är eller används till. Jag hoppas att ngn här har en gissning eller vet var man kan skicka bilden för att få svar

Comment

Gåtan har fått sin lösning!

Jag frågade i ett annat forum och där fick jag detta svar (kopierat rakt av)

"Tyskland kallade sig själv "Deutsches Reich" mellan 1871 och 1945 (och i vissa sammanhang "Großdeutsche Reich" 1943-45). I och med att att det nationella patentsystemet infördes 1877 så är alltså alla "Deutsches Reichspatent" från mellan 1877 och 1945.

Slår man upp patent 146126 i onlineregistret hittar man tyvärr bara en OCR-ad version av patentansökan, bilderna har fallit bort: https://depatisnet.dpma.de/DepatisNe...E000000146126A

För er som inte kan tyska, detta är alltså ett ställ för saker som man vill ska skyddas mot damm och smuts men som man inte vill stoppa i en låda eftersom de ska lufttorka. Man låter helt enkelt tandborsten, pipan, etc hänga uppochned i en öppen glascylinder."

Comment

Ursprungligen postat av Zipperup Visa inlägg
              Gåtan har fått sin lösning!

Jag frågade i ett annat forum och där fick jag detta svar (kopierat rakt av)
              Trevligt att du vill berätta lösningen... men jag tycker den låter mycket märklig.

Själv har jag inte lyckats öppna länkmålet som det hänvisades till - har du?

Comment

Äntligen. Ett komplicerat sätt att lösa ett icke existerande problem.

Comment

Working...
                X