Vilken berättelse är detta? Och kan det vara Ystad Brons. Glas och metall.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
lejondräpare
Collapse
X
-
Hej Arpaksad
Har en känsla av att jag har sett detta fat tidigare och utryckt ett omdöme om det.
Tror inte det är YM, däremot kan det vara Stjärnkvist metall AB, ibland kallad Stjärnmetall.
Den vackra färgen som ser ut som skön gammal patina kommer från Stjärnkvists sprutlackeringsverkstad. Formgivare sannolikt den slitstarke Gunnar Åkerlind. Om du tittar på undersidan kanske det finns slitna partier där metallfärgen avslöjas - en grå zinklegering.
Comment
-
Nej, jag har inte visat den tidigare; kom i min ägo för några dagar sedan. Någon annan har nog en likadan. Du har rätt om zinkmetallen.Ursprungligen postat av HgF Visa inläggHej Arpaksad
Har en känsla av att jag har sett detta fat tidigare och utryckt ett omdöme om det.
Tror inte det är YM, däremot kan det vara Stjärnkvist metall AB, ibland kallad Stjärnmetall.
Den vackra färgen som ser ut som skön gammal patina kommer från Stjärnkvists sprutlackeringsverkstad. Formgivare sannolikt den slitstarke Gunnar Åkerlind. Om du tittar på undersidan kanske det finns slitna partier där metallfärgen avslöjas - en grå zinklegering.
Ang St Göran och draken så stämmer det nog inte. Det är tydligt ett lejon.
Comment
-
Last edited by hose; 2014-03-26, 06:40.
Comment
-
Kika vidare här: http://precisensan.com/antikforum/sh...med-glasinsats
Nej, sankt Göran brukar väl aldrig avbildas naken, enligt länk ovan skall det vara Bellerophon ridandes på Pegasus, när Chimera dräps
Comment
-
Det lyder selvfølgelig logisk. En ældre myte. Men en løve, en slange og en ged. Jeg ser kun løven.Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
Nej, sankt Göran brukar väl aldrig avbildas naken, enligt länk ovan skall det vara Bellerophon ridandes på Pegasus, när Chimera dräps
Jeg tror mest på en jagtscene
Comment
Comment