Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med ocarina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med ocarina.

Är det nån som känner till nåt om den här ocarinan? Har letat runt på nätet och här på PES, men endast en bild utan nån upplysning var allt jag fann. Ser rätt så gammal och sliten ut. Kanske tysk?
    Bifogade filer

Den blir nog en svår nöt att knäcka.

Varför? Jo, flera ocarinasamlare på ett utländskt forum har försökt att lösa gåtan om det står Brillani eller Brillant och varifrån ocarinan är.
    I need help identifying this ocarina. The ocarina maker's signature is on it, but I can't quite make out the name. It's looks like it begin with a 'B'

Dina bilder kanske ger deras tråd ett lyft, eftersom detaljerna är så mycket skarpare. Klart är att de två runda instämplingarna ska föreställa guldmedaljer från utställningar, vilket inte framgick i länken.
    Annonser i dagspressen kring 1900 borde finnas, så med bra sökord kan man navigera sig fram till en enda åtminstone. Det borde räcka för att spåra ursprunget.

Måhända kan samlingsansvarige på Musik- och teatermuseet ge tips?
    Telefonväxel: 08-519 554 00E-post: info@statensmusikverk.se Generaldirektör Dan Lundbergdan.lundberg(at)statensmusikverk.se08-519 554 04 Tillförordnad kommunikationschefNadia Izzat nadia.izzat(at)scenkonstmuseet.se08-519 567 18 E-posta vår personal: fornamn.efternamn@statensmusikverk.se Kontakta våra verksamheter Registrator Ärenden kring allmän handling och rapport om oegentlighet i enlighet med visselblåsarlagen.E-post: registrator@statensmusikverk.se Adress Postadress Box 16326103 26 Stockholm Besöksadress & leveransadress Statens musikverkSibyllegatan 2114 51 Stockholm (Hitta hit)T-bana till Östermalmstorg (Sök […]

Comment

Tack för svar! På den ena medaljen står som efterled BURG fullt synligt vilket kändes tyskt. Jag får kolla med museet du tipsar om.

Comment

På tråden med lergökar finns det också ett antal okarinor. Några av dem är gjorda i Österrike - t ex denna http://precisensan.com/antikforum/sh...ergökar/page85. På följande inlägg finns också ocarinor: Nr 257, 295, 314, 317, 673 samt 846 (länken). Kanske kan det vara ledtrådar för dig.

Comment

Tack Lars M för tipsen! Skall gå igenom dem grundligt. Så mycket kan dock sägas säkert att sen är stämplad BRILLANT och inte BRILLANI

Comment

Cesare Vicinellis okarina är mycket lik min till formen, fast min har siffror och bokstäver stämplade vid hålen vilket Cesares inte har. Cesare var ju italienare vilket då borde innebära att min okarina, om han hade tillverkat den, skulle ha haft Brillani instämplat istället för Brillant (inte BRILLANT som jag tidigare skrev). En annan omständighet är ju BURG, som ser ut att vara en efterled till ett tyskt ortnamn. Förleden är tyvärr oläsbar. Kanske är min okarina ett plagiat? Nåväl. Jag tackar för länken. Den var mycket intressant.

Comment

Working...
            X