Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rensar en Ladugård men vad är det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rensar en Ladugård men vad är det?

Hejsan
    Rensar en gammal ladugård och där ligger en del gammalt bös, tänkte höra om ni vet vad det är?
    Kanske kommer lite fler prylar med tiden vi rensar, mitt första inlägg här med så hej allihopa!!

Click image for larger version

Name:	IMG_0247.jpg
Views:	1
Size:	57,1 KB
ID:	662971
    Skärp spänne? (7cm lång, 5,5cm hög)

Click image for larger version

Name:	IMG_0249.jpg
Views:	1
Size:	41,9 KB
ID:	662972
    (Väger en del typ på min hushållsvåg, 38Gram ca3cm hög, den är även vit under "ärgen")

Välkommen!

Objektet på första bilden är säkert ett bältesspänne eller möjligen ett skospänne.

Det andra objektet är svårare, men är sannolikt en blyvikt av något slag, kanske till ett fiskenät.

Comment

Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
      Välkommen!

Objektet på första bilden är säkert ett bältesspänne eller möjligen ett skospänne.

Det andra objektet är svårare, men är sannolikt en blyvikt av något slag, kanske till ett fiskenät.
      Tackar!
      Snabbt svar det var roligt, ja jag var med inne på det med spännet...

Sänke var ju en bra tanke, men borde de inte sitta något att hänga den i, eller iaf ett hål eller nått?
      Den är ett lite av ett mysterium, därför den sparas

Comment

Hallå.
        Nja, 2:an har nog inte så mycket med nätfiske att skaffa, sänken hade nästan alltid hål. Är det bly?
        So long....

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå.
          Nja, 2:an har nog inte så mycket med nätfiske att skaffa, sänken hade nästan alltid hål. Är det bly?
          So long....
          Den är tung men inte så mjuk i metallen som man skulle tro...

Comment

Spännet har förlorat sin mittpinne och man har säkert tänkt att det går nog att laga. Om det är mässing så kanske det var skäl nog att spara. Jag tror med på ett spänne för seldon än t ex skospänne.

Jag vet inte vad avsikten var med blyklumpen, men som tillgång på ett ställe där man jagade var den värd sin vikt i kanske tre, fyra ekorrskinn, alt: ett par skogsfåglar vid toppfågelskytte. I hagelbössan var den värd ett par hagelladdningar, vilket kan ha varit lika med en eller ett par harar rakt ner i grytan.

Det är ju lite roligt att du säger att sakerna är hittade i en ladugård. Lite typiskt för landsorten är ju att mycket som inte var organiskt lättruttnande material sparades. Det var helt enkelt meningslöst att kasta sakerna i terrängen, där skulle de ju bli liggande i alla fall och ingen hämtade som idag. Jag har sett en vind och uthus i Roslagen där det finns massor av triviala saker bara lagrade, från dagstidningar, vecko-dito, tfn-kataloger sedan telefonen kom till gården på 1910-20-talet. Massor av redskap, hela kläder, prylar av varje beskrivning, gamla flaskor av varianter som skulle göra flasksamlarna på detta forum buteljgröna av habegär. När sophämtningen kom till denna by blev det tvärt slut med allt sparande. Men det som låg fick ligga kvar.

Comment

Working...
            X