Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennfat med vapensköld

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tennfat med vapensköld

Mycket gammalt tennfat. Någon som känner till vapenskölden? Hittar inga stämplar. Mycket tung och gedigen.
    Längd 37 cm
    Bifogade filer

Jag tror inte att det är ett heraldiskt vapen. möjligt att dom tre romberna kan ingå i ett vapen. Medaljongen i mitten kan vara för att gravera med monogram

Mvh/Bengt N

Comment

Tre blå romber på gul (guld-) botten.
      Någon vill associera till lilla riksvapnet kanske?
      Färgsättningen återfinns i Svenska Heraldiska Föreningens vapen, men med romberna ersatta av kronbelagda sköldar.

Comment

Antalet tre är vanligt inom heraldiken tex tre lejon, löv.

Comment

Hallå,
          Tror inte fatet är svenskt. Det ser ut att vara från tidigt 1700-tal och då var det lag på att gjutarna skulle märka/stämpla.
          En ledtråd, kanske? So long,,,

Comment

det kan ikke være tidlig 1700tal - rokaljen er senere, Og fad er symetrisk - det er ikke rokoko.
            Rokoko elementer brugt på et barok fad - så taler vi en helt anden tidszone.

Mycket tung - det taler for at der er brugt bly - meget bly i støbning. Bly letter støbning, men det gør også tin livsfarlig at bruge.
            Ingen stempler - det taler for ren dekoration.
            Last edited by hose; 2014-03-22, 18:33.

Comment

Vågar man svära i kyrkan mitt på blanka lördagen?

Jag tror detta är "hitte på" d v s ren fantasi som vill se ut som något gammalt, fint och dyrt.
              Men med nio taggar i kronan och högrokokodekor som har kommit vilse lurar inte detta mig.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Vågar man svära i kyrkan mitt på blanka lördagen?

Jag tror detta är "hitte på" d v s ren fantasi som vill se ut som något gammalt, fint och dyrt.
                Men med nio taggar i kronan och högrokokodekor som har kommit vilse lurar inte detta mig.
                Jag håller med barockmodell med nyrokoko dekor 1900-tal

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                  det kan ikke være tidlig 1700tal - rokaljen er senere, Og fad er symetrisk - det er ikke rokoko.
                  Rokoko elementer brugt på et barok fad - så taler vi en helt anden tidszone.

Mycket tung - det taler for at der er brugt bly - meget bly i støbning. Bly letter støbning, men det gør også tin livsfarlig at bruge.
                  Ingen stempler - det taler for ren dekoration.
                  Stämpel hittad!!
                  Bifogade filer

Comment

Änglar, finns dom...

Hallå.
                    I tennstämplarna värld vimlar det av änglar. Det närmaste jag kan komma är:
                    Andreas Goswin
                    JOCKENACK
                    Dortmund - D
                    1724-1775

Lets fly och so long....
                    Bifogade filer

Comment

Har inget specifikta att komma med men jag tycker det ser ut som om ängeln håller en vågskål, typ fru Justitia

Comment

You look like an....

Hallå Mollet,
                        Nja, ängeln med vågskålen finns inte med i min bok. Vågen kan mycket väl vara övre kanten i skölden. Men det var
                        bara en ledtråd... och uteslutningmetoden brukar vara bäst... so long...

Comment

engel fortæller at det er engelsk tin. Ikke at det er fra England, men at det er i kvaliteten engelsk tin.
                          Ikke krontin eller manggods

Engel ser naturligvis forskellig ud fra stempel til stempel. Her er en engel - tydelig engel.
                          Bifogade filer

Comment

Man kan oxå urskilja ett I och P på vardera sidan om benen. Kan P stå för pewter (tenn), eller är det för enkelt?

Comment

IP er mesters initialer.

Comment

Working...
                              X