Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dsm 1927

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dsm 1927

Vad är DSM?
    Svensk silvernål.
    Bifogade filer

Möjligen DövSM, Svenska Mästerskapen för Döva.
    Hörselskadad i varierande grad är kanske en mer
    korrekt benämning på handikappet idag.
    Last edited by prylsnubben; 2014-03-18, 19:35.

Comment

Intressant!
      Fast vad jag har läst anordnades första mästerskapet för döva, i Växjö, 1929 med deltagande av tre klubbar.
      Men jag kan höra efter med en person som är mer insatt i dövidrottens historia. Återkommer.

Comment

Jag har nu hört efter och, det finns inga skriftliga belägg för ett SM 1927 för döva.
        Men det är inte otänkbart att det hölls inofficella tävlingar ändå, mellan klubbarna före 1929:
        1892 IK Hephata
        1903 IK Surd
        1925 Malmö Dövstummas Idrottsklubb (idag IK Scania).

arpaksad, PM:a mig gärna om Du vill sälja nålen, för det känns bäst att ta tillvara den här nålen, för säkerhets skull.

Comment

Posta gratis...

Hallå,
          Skickligt av Snubben att pricka. Grattis.
          Till ägaren. Skicka nålen omdelsbums till Gideon som tack för alla kunniga inlägg. Där hör nålen hemma..so long,,,

Comment

Tack Kimmen, men vi vet inte än. Kan kanske lika gärna vara Dressyr SM.
            Men skicka den till Gideon ändå, han kan behöva lite dressyr också,tihitihi.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Tack Kimmen, men vi vet inte än. Kan kanske lika gärna vara Dressyr SM.
              Men skicka den till Gideon ändå, han kan behöva lite dressyr också,tihitihi.
              Fick svar från förbundssekreteraren på SDI och han säger att man arrangerat mästerskap redan innan 1927. Men han känner inte igen märket.
              Om alla här tycker att Gideon förtjänar en silvermedalj så kan vi väl ordna det. Om Gideon lämnar sin adress i privatkontakten så ordnar jag det.

Comment

[COLOR="#000000"Vem som förtjänar att få nålen är egalt. Bra "grävande journalistik" Snubben och Gideon.[/] COLOR]
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
                  Fick svar från förbundssekreteraren på SDI och han säger att man arrangerat mästerskap redan innan 1927. Men han känner inte igen märket.
                  Om alla här tycker att Gideon förtjänar en silvermedalj så kan vi väl ordna det. Om Gideon lämnar sin adress i privatkontakten så ordnar jag det.
                  Hallå,
                  Det känns väldigt bra. Jag skickar dig ett PM. So long...

Comment

Tusen tack, arpaksad!

Nålen kommer jag inte att behålla själv, utan den tillfaller den framtida, tänkta mötesplatsen för dövas och kulturarv, belägen i Stockholm. Den ska innefatta bland annat museum, bibliotek, arkiv och databas.
                    Lite om det finns i denna länk, som dock kommer att uppdateras: http://dovaskulturarv.wordpress.com/about/

Du har strax ett PM.

Och prylsnubben, tack för uppslaget!
                    Last edited by Gideon; 2014-03-21, 21:11.

Comment

Nålen kom igår.
                      Blir det nya rön, kommer de att meddelas. Forskning pågår...
                      Tack igen, arpaksad.

Comment

Working...
                      X