Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träfodral

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Träfodral

Vad kan detta fodral gömma?
    Bifogade filer

Borsten...

Hallå,
    Först på plan med korkad gissning: Borste, möjligen rakborste... so long...

Comment

Jag har ingen aning, men den påminner om ett laddverktyg för handladding av hagelpatroner.
      Hur lång och grov är den?

Mvh

Comment

Jazzgossen

....med en byxa som en rakkniv vass. Vass gissning Kimmen aber das ist nicht was ich
        efterfragen (sista ordet plattyska).

Tvådelad således, ett handtag och inga borst inblandade. Vass är den, men mer stickig.
        Kniven på bilden ser ut att ha ett närbesläktat skaft.
        Bifogade filer
        Last edited by prylsnubben; 2014-01-18, 15:41.

Comment

Ursprungligen postat av dreg Visa inlägg
          Jag har ingen aning, men den påminner om ett laddverktyg för handladding av hagelpatroner.
          Hur lång och grov är den?

Mvh
          Tyvärr, här rör vi oss grabbar på betydligt osäkrare domäner.
          Last edited by prylsnubben; 2014-01-18, 17:36.

Comment

Hallå Snubben.
            Tack för kupletten, han var vass. Gillade Fatima. Är dålig på att gissa, men mitt tips är tvåeggad rakhyvel.
            So long..

Comment

Använder Du en sådan här och är man då sitter Du inte med armarna i kors.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Snubben.
                Tack för kupletten, han var vass. Gillade Fatima. Är dålig på att gissa, men mitt tips är tvåeggad rakhyvel.
                So long..
                Det låter ju livsfarligt, Du får inte egga upp oss så Kimmen.

Comment

Raka dig...

Hallå Snubben,
                  Raka puckar, det handlar om hygien. Rakkniv skulle Kniven ha sagt. Som tröst för dålig gissning lyssnar jag till den här.http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...59568121,d.bGE
                  So long
                  Joakim som hade en mamma, Susanna...

Comment

Jag gissar att det är ett läder- skomakarverktyg, kanske en kant-räffel-rulle eller annan form av mönsterrulle för läder. Kanske en sporre för söm-markering, eller någonting annat i samma gebit.

På första bilden ser man att någon har testat "mönsterrullen" på träfodralet.
                    Last edited by HgF; 2014-01-18, 23:14.

Comment

Är den gravstickel för resebruk kanske? Borde ha ett rundare skaft då, men i brist på bättre gissning!

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Använder Du en sådan här och är man då sitter Du inte med armarna i kors.
                        Men med benen i kors på ett bord är man skräddare och kan behöva ett "stämjärn" för att stansa ut knapphål i tyget.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                          Jag gissar att det är ett läder- skomakarverktyg, kanske en kant-räffel-rulle eller annan form av mönsterrulle för läder. Kanske en sporre för söm-markering, eller någonting annat i samma gebit.
                          På första bilden ser man att någon har testat "mönsterrullen" på träfodralet.
                          Så rätt, så rätt HgF. En gammal mönstersporre, kanske använd av en skräddare eller tapetsör.
                          Observant av Dig att lägga märke till "provkörningen".
                          Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                          Är den gravstickel för resebruk kanske? Borde ha ett rundare skaft då, men i brist på bättre gissning!
                          http://sv.wikipedia.org/wiki/Gravstickel Var tvungen att kolla upp detta, ingen dålig gissning Jung Kee.
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Men med benen i kors på ett bord är man skräddare och kan behöva ett "stämjärn" för att stansa ut knapphål i tyget.
                          Så gott som det närmaste man kan komma Lars M.

Nu när jag hittat denna äldre Mönstersporre så har jag tillsammans med sambon fått ihop en hel samling. Är det
                          förresten någon som vet varför sporrarna finns i så otroligt många storlekar, måste väl ha att göra med vilket
                          material man ska märka upp?
                          Bifogade filer
                          Last edited by prylsnubben; 2014-01-19, 11:52.

Comment

Working...
                          X