Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur hade man tänkt...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur hade man tänkt...?

Den här metallprylen från Eskilstuna metallfabrik framställdes i samband med Oscar II´2 25 årsjubilleum som regent. Hur hade man tänkt att den skulle använad? Höjd: 12 cm. Min egen tanke är att en lapp med namn klämdes fast och sedan användes till t.ex bordsplacering i ngt sammanhang. Ngn som vet mera? eller vet rätt Click image for larger version

Name:	001.JPG
Views:	1
Size:	74,7 KB
ID:	660331Click image for larger version

Name:	002.JPG
Size:	66,7 KB
ID:	660332Click image for larger version

Name:	003.JPG
Size:	81,7 KB
ID:	660333Click image for larger version

Name:	004.JPG
Size:	82,6 KB
ID:	660334
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jomenvisst tänkte du rätt.Har sett en likadan för några år sedan på Tradera.Det stod att det var en bordsplacerare från jubileumsbanketten som man sedan fick ta med sig hem som minne.
    Den var eftertraktad o drog iväg rätt bra prismässigt har jag för mig

Comment

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
      Jomenvisst tänkte du rätt.Har sett en likadan för några år sedan på Tradera.Det stod att det var en bordsplacerare från jubileumsbanketten som man sedan fick ta med sig hem som minne.
      Den var eftertraktad o drog iväg rätt bra prismässigt har jag för mig
      Trevligt att för en gångs skull gissa rätt! Tack Fnusfröken.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Trevligt att för en gångs skull gissa rätt! Tack Fnusfröken.
        Kuriosa för den matintresserade. Kalvfilé Oscar serverades första gången 18 september 1897 då Kung Oscar II firade sitt 25 årsjubilieum som regent, på Grand Hotell i Stockholm. Den här bordsplaceraren stod då på något av borden. Nu står den här framför mig. recept: skapats av fransmannen Paul Edmond Malaine. Hans mästerverk bestod av kalvkött (inner- eller ytterfilé), runt köttbitarna choronsås som bildade ett O. Ett par extra tjocka vita sparrisstänger över alltsammans symboliserande den romerska siffran två (II) och en tryffelerad hummerstjärt. Detta ihop bildade kungens krönta monogram.

Comment

Kul med onödigt vetande...

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Kuriosa för den matintresserade. Kalvfilé Oscar serverades första gången 18 september 1897 då Kung Oscar II firade sitt 25 årsjubilieum som regent, på Grand Hotell i Stockholm. Den här bordsplaceraren stod då på något av borden. Nu står den här framför mig. recept: skapats av fransmannen Paul Edmond Malaine. Hans mästerverk bestod av kalvkött (inner- eller ytterfilé), runt köttbitarna choronsås som bildade ett O. Ett par extra tjocka vita sparrisstänger över alltsammans symboliserande den romerska siffran två (II) och en tryffelerad hummerstjärt. Detta ihop bildade kungens krönta monogram.
          Hallå Äjht,
          Mums, undrar om jag inte lagt in receptet på Lasses mattråd en gång i tiden. Om själva utformningen av monogrammet kan de lärde tvista. Vill minnas att hummerklorna (utan skal och utan undre delen av klon) formade O:et. Kan i hastigheten inte finna bilden, men ungefär så här.... so long
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X