Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röda korset sjukvårds väska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Röda korset sjukvårds väska

Har kommit över denna väska från Röda korset men ingen vet vem eller vilka som burit denna? Kan någon hjälpa mig?
    Bifogade filer

Är det ingen som kan något om Röda Korset och dess hjälp grupper? Jag har t.o.m själv varit i kont med Schweiz men inget napp där heller.
    Måste nog kontakta det militära, kanske museet?

Comment

Ursprungligen postat av Hörn14 Visa inlägg
      Är det ingen som kan något om Röda Korset och dess hjälp grupper? Jag har t.o.m själv varit i kont med Schweiz men inget napp där heller.
      Måste nog kontakta det militära, kanske museet?
      Hej Hörn 14!

Gjorde en koll på Armémuseums digitala museum. Flera sjukvårdväskor finns där. Hittade dock ingen som var som din.
      Den har ju förvisso "militärt utseende". Finns det inga märkningar i lädret som brukar vara vanligt på Kronans materiel?

- - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ja faktiskt så står det på baksidan:
        R. Peter Bern. 58 J
        Är det tillverkarens namn av väskan eller den som burit den? Det känns att väskan har genomgått en hel del.
        väldigt tacksam för att någon tar sig tid att hjälpa mig i mitt letande.

Comment

Röda Korset har bedrivit sjukvård även civilt, inte bara militärt. På 1920-talet byggd, underhöll och bemannade Röda Korset s.k. Sjukhärbärgen i Lapplands fjälltrakter på platser som hade långt till sjukvård, kanske inte heller väg. Till Dikanäs (då utan vägförbindelse med sjukhus 10 mil bort) kom en rödakorssyster som hette syster Karin. Jag tycker väskan liknar väldigt den hon hade och som jag förevisades hos en person som samlade på det mesta.
          Det är roligt samla frimärken
          http://www.filateli.info

Comment

Working...
          X