Ser ut som propaganda ur den kinesiska kulturrevolutionen. Snidad i sten av någon sort. Någon som har info att förmedla?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kinesisk propaganda
Collapse
X
-
På bild 2 ser man i väskan 2 stycken fyrkantiga föremål.,kan det ha något med risplantering att göra?? Jag vet inte iaf. Föremålet verkar ganska gammalt.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggÄr det inte en flicka som ska till att plantera ris
.
Comment
-
Hallå,Ursprungligen postat av bwh Visa inläggStint stirrande, något urringade, damer ingår knappast i klassisk kinesisk ikonografi.
De två fyrkantiga föremålen i väskan är nog snarare två lätta stridsvagnsminor!
Mitt förslag är unga damen befinner sig vid flodstranden och har just fångat en fisk. Håven bär hon på ryggen och en fisk
hamnar snart i i korgen.... so long...
PS. Kan det kanske vara soupstone?
Comment
-
Ja,jag tror som du arpaksad.Bilden utstrålar samma idealism och framtidstro som de ryska samtida bilderna.Ursprungligen postat av arpaksad Visa inläggSer ut som propaganda ur den kinesiska kulturrevolutionen. Snidad i sten av någon sort. Någon som har info att förmedla?
Jag ser en bondflicka/framtiden som istället för att som den tidigare generationens kvinnor gå till risfälten går till skolan (iklädd könsneutrala kläder)för att utbilda sig.Böckerna har hon i väskan,hatten på ryggen symboliserar att hon är från landet eftersom den används vid lantbruksarbete.
Figuren är precis som Kimmen tror skuren i soapstone.Skulle absolut vilja datera den till 1900-talets första hälft men tror att själva bilden med de här attributen även skulle kunna vara Kina 1970...
Tack för mig,leverpastej
Comment
-
Comment