Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk propaganda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kinesisk propaganda

Ser ut som propaganda ur den kinesiska kulturrevolutionen. Snidad i sten av någon sort. Någon som har info att förmedla?
    Bifogade filer

Är det inte en flicka som ska till att plantera ris.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Är det inte en flicka som ska till att plantera ris.
      På bild 2 ser man i väskan 2 stycken fyrkantiga föremål.,kan det ha något med risplantering att göra?? Jag vet inte iaf. Föremålet verkar ganska gammalt.

Comment

Stint stirrande, något urringade, damer ingår knappast i klassisk kinesisk ikonografi.
        De två fyrkantiga föremålen i väskan är nog snarare två lätta stridsvagnsminor!

Comment

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
          Stint stirrande, något urringade, damer ingår knappast i klassisk kinesisk ikonografi.
          De två fyrkantiga föremålen i väskan är nog snarare två lätta stridsvagnsminor!
          Hallå,
          Mitt förslag är unga damen befinner sig vid flodstranden och har just fångat en fisk. Håven bär hon på ryggen och en fisk
          hamnar snart i i korgen.... so long...

PS. Kan det kanske vara soupstone?

Comment

Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
            Ser ut som propaganda ur den kinesiska kulturrevolutionen. Snidad i sten av någon sort. Någon som har info att förmedla?
            Ja,jag tror som du arpaksad.Bilden utstrålar samma idealism och framtidstro som de ryska samtida bilderna.
            Jag ser en bondflicka/framtiden som istället för att som den tidigare generationens kvinnor gå till risfälten går till skolan (iklädd könsneutrala kläder)för att utbilda sig.Böckerna har hon i väskan,hatten på ryggen symboliserar att hon är från landet eftersom den används vid lantbruksarbete.
            Figuren är precis som Kimmen tror skuren i soapstone.Skulle absolut vilja datera den till 1900-talets första hälft men tror att själva bilden med de här attributen även skulle kunna vara Kina 1970...
            Tack för mig,leverpastej

Comment

soapstone = täljsten på svenska
              Det är roligt samla frimärken
              http://www.filateli.info

Comment

Working...
              X