Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sakral skulptur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sakral skulptur

    Click image for larger version

Name:	träbyst 002.jpg
Views:	1
Size:	146,8 KB
ID:	660242Click image for larger version

Name:	träbyst 003.jpg
Views:	1
Size:	145,5 KB
ID:	660243Click image for larger version

Name:	träbyst 004.jpg
Views:	1
Size:	145,4 KB
ID:	660244Click image for larger version

Name:	träbyst 001.jpg
Views:	1
Size:	146,4 KB
ID:	660241Hej igen alla! Jag fick så snabbt svar på min förra fråga så nu kör jag en till.

    En träskulptur som jag inte vet om den är gammal eller tämligen nygjord. 41 cm hög. Nötningen är väldigt mjuk om ni förstår vad jag menar...för mig känns inte ansiktena sydeuropeiska eller så är det bara någonting jag fått för mig. Jesus ska det väl troligen föreställa.

    Någon som har några tankar om detta?
    Hälsar Kenneth

  • #2
    Barnarov....?

    Ursprungligen postat av snurren Visa inlägg
    [ATTACH]138935[/ATTACH][ATTACH]138937[/ATTACH][ATTACH]138938[/ATTACH][ATTACH]138934[/ATTACH]Hej igen alla! Jag fick så snabbt svar på min förra fråga så nu kör jag en till.

    En träskulptur som jag inte vet om den är gammal eller tämligen nygjord. 41 cm hög. Nötningen är väldigt mjuk om ni förstår vad jag menar...för mig känns inte ansiktena sydeuropeiska eller så är det bara någonting jag fått för mig. Jesus ska det väl troligen föreställa.

    Någon som har några tankar om detta?
    Hälsar Kenneth
    Hallå Kenneth,
    Härlig liten skulptur i passande miljö, tack för visiten. Ser ut ha varit förgylld. Kan nästan ingenting om religionshistoria men vågar påstå att skulpturen har minst 300 år på nacken och gissar att jesusbarnet har ryskt påbrå. Ser trött ut. Har bott i en kyrka som plundrats i revolutionens tecken, men jag hoppas bli motsagd av andra som kan så mycket mer. Vad säger du HgF och Gideon, för att nämna några långtradare?
    So long....

    Ps. Vore kul att titta närmare på dina stolar.

    Comment


    • #3
      Oj så mycket kul att fundera över! Ja kanske rysk/ slavisk...
      Vi får se om någon annan har några funderingar.

      Nyfiken på stolarna? Den man ser överdelen på är en kopia, tidigt 1900-tal men dom vid väggen köpte jag för ett par månader sedan för att dom skulle passa ihop med min soffa som också har lotusspjälor i ryggen. Tre stycken är från tidigt 1800-tal och tre är väldigt välgjorda kopior. Knapparna är ganska fina.
      (Tyvärr så blevClick image for larger version

Name:	lotu 001.jpg
Views:	1
Size:	59,3 KB
ID:	551543Click image for larger version

Name:	lotu.jpg
Views:	1
Size:	60,8 KB
ID:	551544 dom alldeles för små i rummet så nu vet jag inte vad jag ska göra med dem)

      Kenneth

      Comment

      Working...
      X