Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Landskapsvapen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Landskapsvapen

Är detta landskapsvapen? Hittar inte dess. Kan väl oxå vara stadsvapen - men hittar inte dessa heller när jag googlar.
    Har ytterligare en; men den kunde jag identifiera som Östergötland.
    Bifogade filer

Har du försökt Bildgoogla? https://www.google.se/search?hl=sv&s...06.p2JWqdXL0xE

Comment

Gästriklands landskapsvapen är inte, som man skulle kunna tro, en halmbock utan en röd älg med blå prickar i bakgrunden.

Comment

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
        Den dubbelhövdade örnen hittar jag inte bland Sveriges landskapsvapen..kan det vara ett stadsvapen?
        Har även sökt på Riksarkivet där alla vapen finns avbildade ( kommun, landskap samt län) utan resultat.
        Last edited by arpaksad; 2013-11-10, 13:33.

Comment

Jag tycker att ditt Gästriklands vapen monterad på träplatta är förvillande lik vapenskölden från
          f.d. Jagaren Gästrikland, och som finns i Sjöhistoriska museets samlingar. Se bilden nedan.
          Den andra vapenskölden med ett ankare och dubbelörnen med söndersliten kedja i klorna och en stenbro med vattendrag, och inte krönt med kunglig krona är en svårare nöt att knäcka.
          Finns kanske någon med heraldiska kunskaper i sällskapet som kan lösa fallet.

Vapensköld jagaren HMS Gästrikland (J22) foto Sjöhistoriska museet
          Bifogade filer
          Last edited by Lars F; 2013-11-10, 18:06.
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Dubbelhövdad/fläkt örn brukar vara Tyskland/Österrike(Dubbelmonarkien) och bruten kedja kan betyda "frigörelse från" - bro över strömmande vatten -någon stad med Brücke i namnet (Brugge/Bridge)!
            Nu är det bara till att damma av de gamla historiekunskaperna - de som dagens pedagoger lite hånfullt brukar kalla Jeopardyvetande

Comment

Working...
            X